Tillidsrepræsentant fra Juridisk Institut vinder ny Djøf-pris

Per Andersen fra Juridisk Institut har netop vundet ”Årets Tillidsrepræsentant”, som er en ny pris, Djøf har stiftet. Med æren følger 8.000 kroner til brug for arbejdet med at skabe bedre arbejdsbetingelser på instituttet.

Fredag 18. november blev Per Andersen kåret som ”Årets Tillidsrepræsentant” for sit arbejde som tillidsmand for de videnskabelige medarbejdere på Juridisk Institut. Han var i skarp konkurrence med 21 andre dygtige tillidsrepræsentanter, som er ansat ved staten, kommunerne, regionerne og universiteterne.

Per Andersen blev valgt efter indstilling fra kollegaerne på instituttet.
- Per er seriøs, venlig, respekteret af både ledelse og kolleger, og han arbejder hårdt for, at alle, også ph.d.-studerende, skal have de bedst mulige arbejdsbetingelser. Per evner både at være principfast, men mestrer også kompromisets kunst, når det tjener arbejdspladsen bedst, lød begrundelsen fra kollegerne.

Her modtager Per Andersen prisen af Lars Qvistgaard
fra Djøf.

Klippe i en omskiftelig tid

Prisen blev overrakt på instituttet ved en uofficiel ceremoni, som var arrangeret i hemmelighed af de kolleger, der havde været med til at indstille Per Andersen til prisen, og prodekan Frank Pedersen var også mødt op for at fejre prismodtageren.

Formand for Djøfs Overenskomstforening for offentligt ansatte, Lars Qvistgaard, overrakte prisen til Per Andersen med begrundelsen:
-Aarhus Universitet og Juridisk Institut går igennem nogle af de største organisatoriske forandringer, der er sket på et dansk universitet. Midt i den usikkerhed og uoverskuelighed, mange kolleger oplever i denne tid, er Per i stand til at bevare roen og bidrage til, at medarbejderne bliver hørt.

God opbakning fra ledelsen
Per Andersen var tydeligt overrasket, da han fik overrakt prisen:
-Tak, det kommer helt bag på mig. Tak til Djøf, fordi de er med til at støtte op om posten som tillidsrepræsentant, og til jer, der har indstillet mig. Jeg gør det jo, fordi jeg har lyst til det, men det er dejligt at blive anerkendt for sit arbejde, lød det fra ham.

Han tog ikke hele æren selv, men benyttede også lejligheden til at rose ledelsen for godt samarbejde.
- Jeg har været heldig. Det er jo et gensidigt samarbejde med ledelsen, og den nærmeste ledelse har været åbne og lydhøre i deres tilgang til mit arbejde, forklarede Per Andersen.

Et skulderklap
Netop anerkendelse af arbejdet som tillidsrepræsentant er hovedårsagen til, at Djøf har stiftet en ny pris som ”Årets Tillidsrepræsentant”.

Ifølge Djøf er det et arbejde, som sjældent får den respekt og anerkendelse, det fortjener.
- I tider med nedskæringer og omstruktureringer er det ekstra vigtigt at have opmærksomhed på tillidsrepræsentanterne, som taler medarbejdernes sag og bidrager aktivt til de ofte meget svære processer i samarbejde med ledelserne, siger Lars Qvistgaard.