1700-tallet hittede på AU

Folkeuniversitetet bød på en rejse tilbage til enevælden og oplysningstiden, da bogen ”1700-tallet sort på hvidt” blev lanceret den 30. januar. 1.100 videbegærlige tilhørere rejste med.

Alle otte auditorier var fyldte, da Folkeuniversitetet inviterede til boglancering med otte speedforedrag. Bogen "1700-tallet sort på hvidt" er ment som opvarmning til den store begivenhed Århundredets Festival den 9-18. marts. Foto: Søren Kjeldgaard
Professor i videnskabshistorie Helge Kragh holder foredrag om kosmologien i 1700-tallet. Foto: Søren Kjeldgaard

”Kosmologien? Så skal du ned i auditorium D-113.” Den unge fyr i døren er iført pudderparyk og knæbukser. Han peger mod højre og guider de spørgende ned ad gangen. Han når lige at sige ”god fornøjelse”, inden næste gæst henvender sig.

Alle 1.100 billetter til Folkeuniversitetets boglancering mandag den 30. januar, der samtidig skal varme op til begivenheden Århundredets Festival den 9.-18. marts, er revet væk.

Alle otte auditorier på Institut for Matematik er taget i brug, og i hver af dem står en veloplagt AU-forsker klar til gennem 30 minutter at servere intellektuelle godbidder fra 1700-tallet.

– Et videnskabeligt brændpunkt er Jordens form. Buler den ud ved ækvator eller ved polerne? Publikum har fundet auditorium D-113, og videnskabshistorikeren Helge Kragh fortæller om den fremvoksende naturteologi, om Ludvig Holbergs mistillid til den, om opdagelsen af planeten Uranus og om synet på ”frøkener og fruentimmere” som astronomiske analfabeter.

Se hvordan den unge mand oplyser den naturligvis fuldstændig uvidende frøken om, hvad hun nu skal se i den magiske kikkert. Og hun siger ”novra” og forbløffes, fortæller Helge Kragh, mens han peger på et maleri fra midten af 1700-tallet.

Viden hives frem fra glemmebogen

De fleste i auditoriet er lidt grånende i toppen, men at dømme efter latteren og opfyldningen af pladserne forfra, er deres begejstring og nysgerrighed langt fra kalket til. Alle aldersgrupper er dog repræsenteret.

Én af de fremmødte er Maja Nørlund, lægesekretær og flittig bruger af Folkeuniversitetets tilbud.

– Det er spændende at få en masse ting genopfrisket, som man måske har fået at vide, men som siden er gået i glemmebogen. Og så er der jo sket en del mere i det århundrede, end man lige tænker, siger hun. Efter 30 minutter er hun slet ikke mæt.

– Han [Helge Kragh, red] fortæller på sådan en levende måde, at man ikke keder sig. Han kunne såmænd godt have fortsat.

Så er det godt, at endnu et foredrag venter en halv time senere.

Nye rammer for formidlingen

Til arrangementet får alle gæster udleveret bogen ”1700-tallet sort på hvidt”, der senere vil blive husstandsomdelt til store dele af Østjylland. Bogen skal varme landsdelens hjerner op til festivalen i marts, der med et varieret udbud af formidlingsarrangementer endevender 1700-tallet.

– Det er fedt at se universitetet danne rammen om sådan et arrangement med musik, summen i gangene og så meget liv. Det er netop det festivalen vil: Blande kultur og viden i nye rum og rammer, fortæller Trine Bang, festivalskoordinator ved Folkeuniversitetet.

– Foredragene er godt nok en meget klassisk form for formidling, men til festivalen kan forskerne udfolde sig på mange andre scener, siger hun.

Du kan for eksempel glæde dig til talkshows i Musikhuset, hvor skuespillere vækker livlægen Struensee og finansminister Schimmelmann til live, dyre-dissektion i Aarhus Kunstbygning, maskebal i Studenterhuset og speedforedrag i Domkirken.