Aarhus Universitet får ny hjemmeside

I forlængelse af den nye brandingstrategi bliver universitetets hjemmeside redesignet og opdelt i fire web-universer til henholdsvis eksterne interessenter, medarbejdere, studerende og ph.d.-studerende.

Hele Aarhus Universitets hjemmeside står over for en gennemgribende make-over. Baggrunden er Aarhus Universitets nye brandingstrategi (jf. 9. marts rapporten), der indebærer en ny informationsarkitektur samt et nyt design.

Se udkast til de nye forsider

Helt overordnet vil hjemmesiden fremover bestå af fire universer rettet mod henholdsvis: eksterne interessenter (dem vi enten vil rekruttere eller samarbejde med), medarbejdere, studerende og ph.d.-studerende. De tre sidstnævnte universer bliver ”åbne intranet” for de interne brugere.

Informationer om AU’s fire kerneaktiviteter (forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse) vil fremover blive tilgængelige fra alle universitetets undersider. Det sikres ved at indføre en ny ”global” topnavigation, som gør det muligt hurtigt at gå på tværs af organisation, fagligheder, produkter mv. Hjemmesider for de organisatoriske enheder (institutter, centre mv.) bliver tilgængelige via en selvstændig indgang på au.dk-forsiden: Om AU.

Information om studievejledning, læseplads, kursus- og eksamenstilmelding m.m. skal ligge på studerende.au.dk, mens medarbejderinformation som f. eks. personalenyt, referater, den lokale sommerfest m.m. vil blive forankret i hver enheds egen sektion på medarbejdere.au.dk.

Forskningsinformation vil ligge på institutters og centres undersider sammen med nyheder om forskningen, ph.d.-grader, seminarer m.m.

Webgruppen under AU Kommunikation planlægger overgangen til det nye design i samarbejde med webbureauet Klean (www.klean.dk) og kommunikationscheferne på de fire hovedområder.

I september vil ændringerne blive udrullet på hovedområdet Business and Social Sciences som et pilotprojekt, og herefter følger de øvrige hovedområder. Medio november er det planen, at alle institut- og hovedområdesider er gået i luften i det nye design. Derefter etableres nye sider for centre, konferencer, netværk mv.