Aarhus Universitet vedtager strategi 2013-2020

På bestyrelsesmødet den 5. marts vedtog Aarhus Universitets bestyrelse strategien for årene 2013-2020.

Strategien bygger på universitetets fire kerneaktiviteter; forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling, og fortsætter således den kurs, der blev lagt med strategien for 2008-2012.

Overordnet har strategien tre sigtelinjer, der kommer til at sætte rammen for prioriteringerne og drive udviklingen på Aarhus Universitet:

Grundforskning og fagdiscipliner af højeste kvalitet skal, sammen med interdisciplinær forskning, være med til at skabe forskningsmæssige nybrud, mens stærke forskningsbaserede uddannelser for alle studererende skal kombineres med ekstra udfordringer for de mest talentfulde og motiverede studerende. Høj koncentration og mobilitet af talent på alle niveauer skal ske via en gennemgribende internationalisering af uddannelses- og forskningsmiljøerne.

”Det er en gennemarbejdet og visionær strategi, som fortsætter og fokuserer Aarhus Universitets strategiske kurs frem mod 2020. Universiteterne tilhører samfundet og skal ved at stå fast på kvalitet og forskningsbasering yde væsentlige bidrag til kultur, vækst og velfærd. Universitetet skal konsolidere sit stærke samfundsengagement, og det leverer denne strategi rammerne for ”, siger bestyrelsesformand Michael Christiansen.

”Aarhus Universitet er i dag et af de universiteter, som mange ude i verden ser efter, når de arbejder med fremtidens universiteter. Derfor er det meget vigtigt, at den strategi, som bestyrelsen netop har vedtaget, sætter gode rammer for at universitetet kan udnytte sin styrke som et forskningsintensivt universitet, der bidrager til at løse globale udfordringer og uddanner attraktive kandidater til arbejdsmarkedet. Universitetet har et godt udgangspunkt for at realisere strategien og et potentiale til at stå endnu stærkere i den internationale konkurrence om talenter og midler”, siger rektor Lauritz B. Holm-Nielsen og fortsætter: ”For at universitetet fuldt ud kan udnytte sit potentiale skal der være en inspirerende ramme om de studerendes og medarbejdernes arbejde, og derfor sætter vi allerede i år fokus på at styrke studie- og arbejdsmiljøet på universitet”.

FAKTA:
Aarhus Universitets bestyrelse vedtog den 5. marts en strategi for Aarhus Universitet 2013-2020.

Strategien bygger på et omfattende arbejde, der har stået på over et års tid med input fra universitetets fire hovedområder og de tværgående bånd for forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling.
I november-december 2012 har strategien været i høring i akademiske råd, tværgående fora, studenterpolitiske organisationer, universitetets hovedsamarbejdsudvalg (HSU) og på hovedområderne.
Der vil årligt ske opfølgning på strategien med fastlæggelse af prioriteringerne for det kommende år.

Yderligere oplysninger :

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen: rektor@adm.au.dk og 8715 2025

Prorektor Søren E. Frandsen: sef@adm.au.dk og 2925 8690.

Pressechef Anders Correll: ac@adm.au.dk og 2899 2235