Aarhus Universitets særlige rejselegat til Dorthe B. Ravnsbæk

Aarhus Universitet giver i år en særlig hæder til den 28-årige ph.d.-studerende Dorthe B. Ravnsbæk, der tidligere i år blev kåret som Europas bedste unge forsker i år af en enig udvælgelseskomite ved Euroscience.

Dorthe B. Ravnsbæk får et særligt rejselegat på 25.000 kroner, som hun vil bruge på at rejse til Boston, hvor hun vil forske de næste to år på MIT, Massachusetts Institute of Technology. Dorthe B. Ravnsbæk har afleveret sin ph.d.-afhandling på iNANO, Interdisciplinært Nanoscience Center ved Aarhus Universitet, og skal forsvare den i næste måned. Hun er dermed klar til at fortsætte sit arbejde med at finde det bedst egnede materiale til lagring af vedvarende energi, i et kommende samarbejde med førende forskere i USA.

Dorthe B. Ravnsbæk søger med egne ord ”den hellige gral”, et praktisk, billigt stof, der virker ved 40-80 grader celsius, som egner sig til komprimeret lagring af hydrogen, overskudsenergi fra sol og vind, der kan bruges i perioder, hvor vedvarende energikilder ikke er aktive nok.

Studierne på Aarhus Universitet er dels gennemført på iNANO, på Center for Materials Crystallagraphy og ved Institut for Kemi. Dorthe B. Ravnsbæk er bachelor i kemi og har studeret på den såkaldte 4+4 ordning, hvor man starter på ph.d.-studiet efter et år på kandidatuddannelsen.

Blandt kollegerne på iNANO værdsættes hun for sin banebrydende forskning, som rollemodel for kvindelige forskere i naturvidenskaberne, for sin inspirerende indflydelse på nye studerende og ikke mindst for sine stærke kommunikationsevner. Bl.a. som redaktør af www.NANOvidensbank.dk, hvor hun har formået at forklare visualisere svært stof på en tilgængelig måde.

Se også:

Andre priser og udnævnelser ved Årsfesten 2011