Arts Nyhedsbrev – 1. juni

Dekan Mette Thunø skriver blandt andet om institutorganisering og centerlederopslag

Kære Alle

På Arts har vi grund til at være stolte: Lise Hannestad modtog den 27. maj Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris for sin fremragende forskning gennem 40 år. Ved samme lejlighed uddelte Aarhus Universitets Forskningsfond syv ph.d.-priser, hvoriblandt Steffen Dalsgaard og Jakob Ladegaard fra Arts blev hædret.

Stillingen som leder af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier er nu slået internt op på AU. Centeret skal være spydspids i pædagogisk forskning og udvikling, herunder brugen af digitale medier i undervisningen. Vi har en ambition om, at centeret vil markere sig som et unikt miljø nationalt såvel som internationalt, så lederposten er vigtig. Derfor skal vores nye centerleder også være engageret og visionær, med lyst til at opbygge en stærk forskningsmæssig- og uddannelsesmæssig profil for centeret.

Arbejdsgrupperne, nedsat til at komme med forslag til hvorledes vore tre institutter og ene institutlignende center skal organiseres, har alle gjort en stor indsats og færdiggjort deres rapporter. Diskussionerne om vores fremtidige organisering er i fuld gang og jeg ved, at der på institutterne og på de tidligere fakultetssekretariater sidder en del utålmodige medarbejdere. TAP’erne har ventet længe på den endelige afklaring af deres arbejdsopgaver og arbejdssted. VIP’erne vil gerne have sikkerhed for deres fagligheder og undervisning. De studerende tænker naturligvis på deres uddannelser i de ny, store institutter. Alle - inklusiv hele dekanatet og de nye institutledere - er optaget af at sikre at idéer og holdninger fra VIP’er og TAP’er bliver tilgodeset i opbygningen af de nye strukturer.

Fra institutledernes tilbagemeldinger ved jeg, at nogle VIP’er har ytret bekymring for, at eksisterende fagligheder vil blive utydelige og måske ligefrem forsvinde i de nye, store sammenhænge.  Til dem vil jeg sige, at den faglige udviklingsproces både har til formål at styrke faglighederne og at skabe nye muligheder for tværgående samarbejder. Stærke fagligheder er en forudsætning for, at vi overhovedet kan skabe nye, tværgående samarbejder. En anden forudsætning er, at vi etablerer strukturer, der giver rige muligheder for samarbejder både forskningsmæssigt og i uddannelserne. I ledelsen mener vi, at den ramme, som er besluttet for de nye institutter, kan frembringe disse forudsætninger. Fagligheder vil både komme til udtryk i organiseringen af vore uddannelser og i forskningsorganiseringen.  Forskerne vil kunne finde sammen i de forskningsprogrammer, der modsvarer deres forskningsinteresser og i teams i forhold til uddannelserne. Nogle programmer vil sikkert være mere kernefagligt funderede, andre baserede på flerfaglige samarbejder. Det vigtigste er, at vi frembringer forskning og uddannelser, som på bedste vis besvarer de spørgsmål miljøerne og samfundet stiller. Den faglige udviklingsproces har skabt overordnede rammer, der både tilgodeser kernefaglighed og flerfaglighed i vores forskning, vore uddannelser og vor videnudveksling. Nu er det op til jer at diskutere, hvordan rammerne kan tage form i velfungerende institutter. Jeg glæder mig til at høre jeres overvejelser om fremtidens institutstruktur på de kommende café-seminarer.

Om kort tid kommer der opslag i forbindelse med de nye AU-initiativer AU Ideas, der skal støtte visionære og originale projektideer, og Aarhus Institute of Advanced Studies, der er målrettet særligt talentfulde yngre forskere fra hele verden, som blandt andet skal have mulighed for at forske i et internationalt og interdisciplinært stimulerende miljø og forfølge egne forskningsmål i en to-tre års periode.

Efter planen kommer opslagene ud inden sommerferien med ansøgningsfrist ultimo august, så vær opmærksom på det! Særligt AU Ideas er et virkemiddel særligt tilpasset Arts’ forskningsprojekter. Opslagene bliver offentliggjort på nettet og i UNIvers.

Til ”Arts forfest” for ansatte den 17. juni er jeg glad for, at 400 nu har meldt sig. Men vi vil gerne have flere til at deltage, derfor er tilmeldingsfristen udsat til søndag den 5. juni – du kan melde dig til her

Mette Thunø
Dekan

Arts Nyhedsbrev distribueres til alle medarbejdere og studerende på Arts, frem til sommerferien. Derefter sendes det kun til nyhedsbrevets abonnenter. Du kan tegne abonnement på Arts Nyhedsbrev her