Arts Nyhedsbrev – 27. maj

Dekan Mette Thunø skriver blandt andet om de nye institutledere på Arts.

Efter en grundig proces med rådgivningsudvalg,test og to samtalerunder er de nye institutledere på Arts nu fundet. Bjarke Paarup er blevet leder af Institut for Kultur og Samfund, Niels Lehmann er blevet leder af Institut for Æstetik og Kommunikation og Hanne Løngreen leder af Institut for Uddannelse og Pædagogik. Ansøgerfeltet til institutlederstillingerne var stærkt, og derfor er vores nye institutter nu sikret en ledelse med bred erfaring og visionære ideer. Samtidig vil de nye institutledere kunne spille konstruktivt ind i fakultetsledelsen.

Med udpegning af de fremtidige institutledere på Arts er vi for alvor klar til at tage de næste skridt i organiseringen af vores fakultet. En vigtig brik i indretningen af fremtidens Arts er også de arbejdsrapporter, jeg netop har modtaget fra arbejdsgrupperne om implementeringen af beslutningerne i 9. marts-rapporten. Det er et stort arbejde, som de deltagende har lagt mange kræfter i. Jeg glæder mig nu til at dykke ned i alle detaljerne. I forlængelse af rapporterne har vi beskrevet en hørings- og beslutningsproces, så vi sikrer, at studerende og alle medarbejdere får mulighed for at diskutere de anbefalinger, som arbejdsgrupperne er kommet med. Se processen her

Stillingen som leder af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier bliver opslået i den kommende uge. Jeg ser frem til også snart at få centerlederen på plads i fakultetsledelsen. Det samme kan jeg godt forstå, at medarbejderne på Campus Emdrup, der nu skal flyttes til Campus Aarhus, må se frem til. Alle nye institut- og centerledere er vigtige brikker i sikringen af, at de nye enheder hurtigt bliver fusioneret både fagligt, administrativt og socialt.

I det administrative center på Arts er alle funktionsledere tæt på at være besat. Samtidig afsluttes ønskerunden for de særligt berørte medarbejdere også nu, således at alle medarbejdere inden sommerferien forhåbentligt ved hvilke arbejdsfunktioner, de skal tage fat på i efteråret.

Kigger vi fremad, er der mange spændende faglige perspektiver for Arts. Jeg regner f.eks. med, at vi får mange kvalificerede ansøgninger til de ph.d.-stipendier i uddannelsesforskning, der bliver slået op inden længe. Stipendierne er en del af globaliseringsaftalen og skal styrke grundskoleforskning.

Inden vi når til sommerferien, håber jeg at se rigtig mange af jer til sommerfesten den 17. juni - ansatte skal huske at melde sig til ”Arts forfest” senest på tirsdag. Studerende inviteres af AU og Studenterrådet til forfest med spisetelt og musik i Universitetsparken. Vel mødt!

Mette Thunø

Dekan