AU Administration på engelsk

Der oversættes og kompetenceudvikles på højtryk i projektet ’Engelsk i AU Administration’. Det sker for at sikre, at internationale studerende og medarbejdere kan få den engelsksprogede information og service fra AU Administration, de behøver for at fungere på AU.

Ifølge retningslinjerne for flersproglig kommunikation i AU Administration skal studerende og medarbejdere kunne arbejde og studere på Aarhus Universitet, selv om de ikke forstår dansk. Derfor har AU søsat et projekt, der i løbet af 2013-2014 skal sikre oversættelse af relevante tekster i administrationen og kompetenceudvikling af de ansatte.

Vigtigste tekster oversættes først

Hvert vicedirektørområde er i gang med at gennemgå områdets tekster og vurdere, hvor der er størst behov for oversættelse for at imødekomme behovene fra AU´s internationale målgruppe.

Oversættelserne samles i puljer og oversættes i AU Sprogservice eller hos eksterne oversættere.

”Vi er kommet fint fra start og har et godt samarbejde med kontaktpersonerne i hvert vicedirektørområde. Vi har især haft fokus på, hvor vigtigt det er, at man ikke opdaterer dansk information uden at få den engelske opdateret, og at man skal huske at angive i den engelske udgave af for eksempel ’ret og pligt’-tekster, at den danske version er gældende i tvivlstilfælde,” siger cand.ling.merc. Annette Kvernrød, der er leder af projektet.

Engelskkursus for medarbejdere i AU Administration

Retningslinjerne for flersproglig kommunikation betyder ifølge Annette Kvernrød også, at hver enkelt medarbejder i administrationen altid bør overveje, hvornår oversættelse er nødvendig. Skal en mødeindkaldelse for eksempel oversættes? Eller en nyhed på hjemmesiden?

Desuden skal medarbejderne kunne give den rette service til ikke-dansktalende. En del af projektet går derfor ud på at designe og afholde engelskkurser for medarbejdere i AU Administration.

Kurserne skræddersys ud fra den enkelte afdelings behov. Når et administrativt område har meldt kursusdeltagere ind afdækkes niveau og konkrete behov, så kurset kan tage udgangspunkt i medarbejdernes arbejdssituation. Kurserne afholdes som halve eller hele kursusdage over nogle uger afhængigt af afdelingens ønsker.

Der er indtil videre planlagt engelskkurser for medarbejdere i AU Forskning og Talent, AU Studier og AU Kommunikation med opstart i 2013.

Brugerpanel med ikke-dansktalende

Ud over de nævnte tiltag er Annette Kvernrød i gang med at danne et brugerpanel med ikke-dansktalende studerende og medarbejdere. Et panel, som vil få direkte indflydelse på projektet.

”Jeg har brug for direkte input fra brugerne for at sikre, at vi fokuserer på de rigtige områder i projektet. Medlemmerne i brugerpanelet kan give mig eksempler på sprogbarrierer, som forhindrer dem i at fungere på AU, og det giver mig mulighed for at rydde nogle konkrete sten af vejen”, siger Annette Kvernrød.

Fakta

Der er ca. 5000 internationale studerende på AU, og der er ca. 480 udenlandske ph.d.-studerende. Omkring 100 forskellige nationaliteter er repræsenteret på AU.

Annette Kvernrød
Projektleder/Sprogkonsulent