AU får 180 flere engelsksprogede studiepladser i år

De danske universiteter skal optage flere internationale studerende allerede fra i år, og 180 af dem kan lande på Aarhus Universitet.

AU står til at kunne optage 180 flere studerende på engelsksprogede kandidatuddannelser allerede i år. Foto: Ida Jensen

Der skal gøres plads til 180 flere stole på Aarhus Universitets engelsksprogede kandidatuddannelser efter sommerferien.

Det ligger fast, efter at forligskredsen bag universitetsreformen (SMV-regeringen, samt SF, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) for nylig godkendte fordelingen af i alt 1.100 ekstra studiepladser på de danske universiteter.

180 af pladserne tilfalder AU, og det samme får Københavns Universitet, Aalborg Universitet, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet, mens DTU, ITU og RUC kan oprette lidt færre pladser.

En international presbold

”Vi er naturligvis glade for, at de politiske vinde er vendt, og at vi igen kan skrue op for det internationale optag. Der er ansøgningsfrist for EU-borgere den 1.marts, så der er ikke megen tid, men vi gør vores bedste for at tiltrække kvalificerede og motiverede ansøgere”, siger rektor Brian Bech Nielsen.

Han fortæller, at hovedparten af de 180 pladser i år bliver udbudt på Aarhus BSS, NAT og TECH, da man her har flest engelsksprogede uddannelser og dermed har det umiddelbart bedste grundlag for at øge rekrutteringen med kort varsel. Fordelingen i de kommende år aftales på et senere tidspunkt.

Stærkt fokus på fastholdelse

Rektor Brian Bech Nielsen og prorektor Berit Eika påpeger, at et større antal internationale studerende er med til at skabe et mere dynamisk uddannelsesmiljø med større diversitet på AU’s campusser, men samtidig understreger de, at der også er et større samfundsperspektiv bag rekrutteringen:

”Flere analyser har slået fast, at internationale studerende har en stærkt positiv effekt på dansk økonomi – fordi mange bliver her efter dimission og finder plads på arbejdsmarkedet. Vi ved efterhånden en del om, hvordan vi øger chancerne for, at det sker, og det sætter vi alt sammen i spil, så vi sammen med arbejdsgivere og myndigheder kan få endnu mere viden og globalt udsyn ind på det danske arbejdsmarked samtidig med at vi styrker samfundsøkonomien”.

Berit Eika henviser til en række surveys, som International Uddannelse på AU har gennemført, og som viser, at især tre faktorer er afgørende for internationale studerende beslutning om at blive i Danmark:

• Kontakt til danske arbejdsgivere
  • Et socialt og professionelt netværk
  • Erfaringer med det danske sprog

”Ud fra de faktorer er det netop vigtigt, at vi ser bredere på opgaven med at forbinde de internationale studerende bedre med samfundet. Det har vi med i vores dialog med erhvervslivet og andre samfundsaktører”, siger Berit Eika.

Hun peger på, at International Uddannelse allerede tilbyder en række aktiviteter, som internationale studerende kan tilvælge inden for de tre kategorier – det kan f.eks. være mentorforløb, dansk sprogundervisning eller deltagelse i sociale arrangementer.

Foreløbig har kredsen bag Universitetsreformen kun fordelt de ekstra engelsksprogede kandidatpladser for 2024. Planen er at etablere 1.100 flere pladser hvert år frem mod 2028, men de kommende års fordeling er endnu ikke afklaret.