AU-forskere bliver nøglepersoner i europæisk alliance

AU har udnævnt de faglige motorer i den ambitiøse universitetsalliance, Circle U., som skal styrke forskning, uddannelse og innovation på tværs af de syv medvirkende institutioner.

AU har udnævnt fem academic chairs til Circle U-alliancen. Foto: Lars Kruse

I den kommende tid skal den europæiske Circle U-alliance bevæge sig fra skrivebordet og ud i virkeligheden. De gode hensigter skal forvandles til nye, konkrete muligheder for Aarhus Universitets medarbejdere og studerende. Og der skal skabes større samhørighed i den europæiske universitetssektor.

Hvis den mission skal lykkes, kræver det solide faglige drivkræfter til at udvikle ideer og engagere kolleger og studerende. Derfor skal hvert af de syv universiteter i Circle U-alliancen udnævne seks markante forskere til såkaldte ’academic chairs’ inden for bestemte områder.

Klima, demokrati og sundhed i fokus

Tre af områderne har en særligt central betydning for Circle U’s arbejde: Nemlig de såkaldte Knowledge Hubs (læs mere), som danner faglige rammer om arbejdet med at skabe nye koblinger mellem forskning, uddannelse og innovation.

Knowledge Hubs skal samle studerende og forskere fra alle Circle U-universiteter om at løse konkrete samfundsudfordringer inden for tre overordnede temaer: klima, global sundhed og demokrati. Det kan f.eks. ske i form af sommerskoler, seminarer eller nye forskningsprojekter.

AU’s academic chairs i de tre Knowledge Hubs er:

De tre Knowledge Hubs skal desuden knyttes sammen med en kommende Open School of Public Governance, som skal udvikle uddannelseselementer til både ph.d.-uddannelser, efter-/videreuddannelse og til årsstuderende. Udnævnelsen af en academic chair forventes at være på plads inden længe.

Fokus på uddannelser og studerende

Studerende og uddannelser er også i fokus for de to øvrige academic chairs. Under overskriften Student-led Sustainable Innovation skal seniorforsker Morten Foss (iNANO) bl.a. medvirke til at skabe projekter og undervisningsforløb, der giver studerende nye redskaber til at udvikle kontinentet i en mere bæredygtig retning.

Endelig har professor Susan Wright (DPU) fået til opgave at udvikle en ’tænke- og handletank’, der bl.a. skal være med til at forme fremtidens europæiske læringsmiljøer og oplyse europæisk uddannelsespolitik.

Prorektor Berit Eika – som også er formand for Circle U’s Management Board – glæder sig over udpegningerne af de nye academic chairs:

”Det er svært at overvurdere den betydning, som academic chairs har for, at vi kommer til at lykkes med Circle U. De skal drive den faglige udvikling, men også agere ambassadører både indadtil og udadtil. Derfor glæder det mig, at vi fra AU’s side stiller med så stærkt et hold af dygtige forskere, der ønsker at engagere sig i vores europæiske ambitioner”.