AU nomineret til Danish Design Awards 2012

AU’s nye brandingkampagne og vejledningskoncept var nomineret til en Danish Design Award i kategorien service- og oplevelsesdesign. Desuden var konceptet indstillet til en People’s Choice Award.

22 procent af alle, der vælger en videregående uddannelse, bruger mindre end en time på at afsøge, hvilken uddannelse de skal bruge de næste 5–6 år af deres liv på. 17 procent vælger om inden for de første to år. 12 procent dropper helt ud og mere end 50 procent gennemfører ikke uddannelserne på normeret tid. Disse tal er baggrunden for Aarhus Universitets nye brandingkampagne, der gennem nye kommunikationsprodukter og nytænkende indretning af studievejledningen skal støtte og inspirere studerende og ikke mindst kommende studerende til at træffe et mere kvalificeret studievalg.

Konceptet er udviklet af designbureauet Hatch & Bloom i samarbejde med AU Studieadministration og AU Kommunikation og blev nomineret til Danish Design Awards 2012 i kategorien Service- og oplevelsesdesign. Derudover var konceptet også nomineret til en People’s Choice Award, hvor offentligheden havde mulighed for at stemme på konceptet.

Innovative løsninger af høj æstetisk og funktionel kvalitet

Danish Design Award uddeles til virksomheder, der har skabt innovative produkter og løsninger af høj æstetisk og funktionel kvalitet, og som dermed bidrager til at synliggøre værdien og stimulere brugen af design. I sin indstilling fremhævede juryen følgende om AU’s koncept:

”Aarhus Universitets fokus på at kvalificere studievalg er udmøntet i en indbydende og sammenhængende form, hvor designet på enkel, ligefrem og klar måde understøtter målet: At støtte og inspirere kommende studerende i deres studievalg. Designet er på en gang levende og stringent og inviterer til dialog i en form, hvor drømme, tvivl og overvejelser tages alvorligt.”

Prisuddelingen fandt sted den 27. september. Aarhus Universitet vandt desværre ingen priser.

De nominerede produkter og løsninger kan ses på udstillingen Danish Design Awards 2012 frem til 31. december 2012 på Dansk Design Center, H.C. Andersens Boulevard 27, 1553 København V.

Herefter skal udstillingen på verdensturne for at promovere dansk design.

Se eksempler på AU's koncept her