AU’s personalepolitik bliver opdateret

Når en arbejdsgruppe i efteråret går i gang med at revidere AU’s personalepolitik, sker det på bagrund af kommentarer og forslag fra medarbejdere og ledere.

I efteråret vil AU’s personalepolitik gennemgå en større forandring. Ændringerne bliver lavet på baggrund af de mange kommentarer og forslag til justeringer, som er resultatet af forårets evaluering af personalepolitikken.

De planlagte ændringer er netop blevet vedtaget i HSU efter indstilling fra en arbejdsgruppe sammensat af leder- og medarbejderrepræsentanter. Og det er et solidt evalueringsgrundlag, som den reviderede politik bygger på. Personalepolitikken er nemlig blevet evalueret både i SU-systemet og arbejdsmiljøorganisationen, hvorfra der er blevet indsendt 35 evalueringssvar. Desuden er der kommet input fra to workshops, hvor i alt 95 ledere og medarbejdere deltog. Endelig er der via julequizzens kommentarfelt også kommet en række bemærkninger.

Evalueringerne peger på seks indsatsområder 

I evalueringen er der seks hovedpointer, som går igen:

  • Personalepolitikken er i sin nuværende form teksttung.
  • Der er et begrænset kendskab til personalepolitikken blandt medarbejdere, som ikke er tillidsrepræsentanter eller ledere.
  • Der er et ønske om, at personalepolitikken bliver en mere værdibaseret og holdningsbaseret ramme med plads til lokal udmøntning.
  • Der er behov for en mere tydelig sammenhæng til de personaleadministrative retningslinjer.
  • Der er et ønske om, at emner som arbejdsmiljø, sprog, internationale medarbejdere, ligestilling/mangfoldighed samt karriereveje også kommer til at fremgå af personalepolitikken.
  • Ledelse var også et gennemgående tema, dels hvad angår forankring af personalepolitikken i ledelsesstrengen, dels ledelse som en disciplin på AU.

Personalepolitikken skal være mere anvendelig

På baggrund af evalueringens hovedpointer er arbejdsgruppen kommet frem til en række anbefalinger til HSU om personalepolitikkens form, indhold, justeringer af delpolitikker samt om til forankringen af politikken. Disse anbefalinger godkendte HSU på deres møde d. 24. august. Arbejdet med at revidere AU’s personalepolitik kan dermed gå i gang.

”I arbejdsgruppen tror vi på, at ændringerne i personalepolitikken vil medvirke til at gøre den mere overskuelig, tilgængelig og anvendelig for alle ansatte på Aarhus Universitet. Og på den måde være medvirkende til, at den bliver bedre forankret på hele AU. En væsentlig forudsætning for forankring er en grundig information og løbende opfølgning - både lokalt og centralt,” siger universitetsdirektør Jane Kragelund, der er formand i arbejdsgruppen.

Færdig personalepolitik præsenteres i 2016

Arbejdet med at revidere personalepolitikken sker i efteråret 2015. Den færdige politik forventes at ligge klar i starten af 2016, hvorefter arbejdet med implementeringen kan påbegyndes.

Fakta om AU’s nuværende personalepolitik

  • AU’s nuværende personalepolitik fra 2011 er udarbejdet af en arbejdsgruppe med medarbejder- og lederrepræsentanter fra faglige såvel som administrative miljøer – og den er godkendt i hovedsamarbejdsudvalget (HSU).
  • AU’s personalepolitik beskriver de overordnede rammer samt de rettigheder og pligter, man har som ansat på AU.
  • Personalepolitikken indeholder ”10 normer for det daglige arbejdsliv” samt en række delpolitikker om konkrete emner som fx kompetenceudvikling og sygefravær.

 Læs AU’s nuværende personalepolitik på au.dk/personalepolitik