AU’s retningslinje for distancearbejde fortsætter

AU’s retningslinje for distancearbejde post-corona fortsætter uændret. Den evalueres igen om 2 år.

Foto: Lars Kruse

Universitetet er den primære arbejdsplads med mulighed for fleksibilitet – alt efter lokale behov og forhold. Det er essensen i AU’s retningslinje for distancearbejde, som den har set ud siden maj 2022. Og den fortsætter.

Arbejdsmiljø- og samarbejdsudvalgene har planmæssigt opsamlet erfaringer gennem det seneste år, og de peger på en generel tilfredshed med retningslinjen. Derfor har hovedsamarbejdsudvalget (HSU) besluttet at fastholde den nuværende ramme – med ønske om en fornyet erfaringsopsamling i sommeren 2025.

Retningslinjen vægter universitetet som den primære arbejdsplads. Det fysiske fremmøde skaber grobund for samarbejde med både interne og eksterne, videndeling, koordinering og kollegiale fællesskaber og bidrager til en stærk samarbejdskultur. Samtidig rummer retningslinjen mulighed for fleksibilitet i form af distancearbejde, hvor det er foreneligt med kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen, samarbejde og trivsel – både hos den enkelte og for fællesskabet.

Universitetsdirektør Kristian Thorn understreger, at alle medarbejdere er omfattet af retningslinjen.

”Vi er et campus-universitet, og det er vigtigt for både kvalitet, kultur og kollegaskab, at vi møder ind til en arbejdsplads præget af liv og fællesskaber. Samtidig hører fleksibilitet en moderne arbejdsplads til, og det kan have stor betydning for både trivsel og motivation hos den enkelte at kunne arbejde på distancen, hvor opgaverne tillader det. Nøgleordene er balance og lokal udmøntning, og det har vores nuværende retningslinje vist sig at kunne favne, siger Kristian Thorn og opfordrer til, at man i de enkelte enheder – med inddragelse af de lokale samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg – vurderer, om der er behov for en fornyet drøftelse af, hvordan muligheden for distancearbejde udmøntes lokalt.

Næstformand og medarbejderrepræsentant i HSU, Olav W. Bertelsen, vurderer også, at retningslinjen generelt har fungeret godt.

”Retningslinjen giver plads til fleksibilitet og lokale forskelle, og generelt har erfaringerne været gode. Retningslinjen stiller også krav til, at man finder gode lokale løsninger på, hvordan den foldes ud på en hensigtsmæssig og tilstrækkelig fleksibel måde – og jeg vil opfordre til, at man lokalt i fællesskab tager hånd om det, hvis der måtte være forskellige forventninger mellem medarbejdere og ledere”, siger Olav W. Bertelsen og forudser, at distancearbejde bliver et tema i de kommende år, ikke mindst i rekrutteringsøjemed.

Distancearbejde kan aftales med nærmeste leder og planlægges som hovedregel løbende efter behov og ikke som fast og formaliseret aftale.

Læs retningslinjen på medarbejderservice. Har du spørgsmål, kan du kontakte din nærmeste leder.