Beskyt dine data

Hackergruppen Anonymous varsler aktioner mod offentlige institutioner. Danmark er nævnt som et af målene.

Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

AU IT opfordrer alle medarbejdere og studerende på universitetet til at være ekstra varsomme i forhold til elektroniske data for tiden.

Den verdensomspændende hackergruppe Anonymous har nemlig under kodenavnet ”Operation Europe” varslet angreb på skoler, universiteter og andre offentlige institutioner i en række europæiske lande, og her er Danmark nævnt som et af målene.  Formålet med aktionen er at afsløre korruption.

Det vides ikke, om det er en officiel udmelding fra Anonymous, men meldingen findes blandt andet på YouTube, og der er ifølge Ole Boulund Knudsen fra AU IT al mulig grund til at tage truslen alvorligt.

– Vi skal under alle omstændigheder tage vores forholdsregler, og de er altid vigtige  - også selv om vi ikke kommer under angreb, siger han.

Ole Boulund Knudsen nævner følgende forholdsregler, som alle bør tage til sig:

1. Udlever aldrig dit password til nogen. Hverken til IT-afdelingen, kolleger, chefer, venner eller familie.

2. Sørg altid for at have en backup af dine data. Det bedste at gemme dem på et netværksdrev, hvor IT-afdelingen tager en back up. Ved større datamængder kan du kontakte AU IT.

3. Skift dit password hvis det er længe siden, du har gjort det – eller du har udleveret det til andre.

4. Hvis du konstaterer eller har mistanke om et brud på it-sikkerheden, så kontakt AU IT.

Anonymous er kendt for at være meget dygtige, og for at samarbejde med andre grupper. Gruppen formodes at stå bag en række angreb på både offentlige institutioner og private virksomheder, bl.a. DDOS angreb og egentlige indbrud. Gruppen er politisk motiveret, og er ikke kendt for en destruktiv adfærd. Målet er at finde følsomme oplysninger, som de siden offentliggør.