”Det er jo et bimlende psykotisk sted, det her!”

Komikeren Jan Gintberg har den seneste måned snust rundt på Aarhus Universitet for at samle stof til nye afsnit af tv-programmet ”Gintberg på kanten”. Mandag lod han så sin vittige dom falde over universitetet ved et veloplagt stand-up-show for en propfyldt Staklade.

Mens kameraerne rullede, gjorde komiker Jan Gintberg sig vittig over livet på AU, da gav et mandag holdt stand-up-show i Stakladen. Optagelserne skal bruges til nye afsnit af tv-programmerne "Gintberg på kanten". Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation
Stakladen var fyldt til bristepunktet, da Jan Gintberg optrådte. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation
Langt de fleste af Jan Gintbergs vittigheder faldt i god jord hos publikum. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation
Køen strakte sig langt ned af gangen forbi Richard Mortensen stuen, inden Gintberg gik på scenen. Det var udelukkende medarbejdere og studerende på Aarhus Universitet, som kunne få billet til aftenens show. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation
Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

I løbet af maj har Jan Gintberg adskillige gange været forbi Aarhus Universitet for at blive klogere på den mastodontiske vidensinstitution. Og Gintbergs dom over AU var klar:

- Det har været fantastisk at være her. Det er en helt, helt bizar verden, der åbner sig. Det er jo et bimlende psykotisk sted det her!

Gintberg indledte med en kort introduktion til aftenens show, som foregik for rullende kameraer.

- Jeg vil gerne lige forventningsafstemme med jer, inden vi går i gang. Og jeg kan lige så godt sige det, som det er. Det bliver ikke som Kapsejladsen. Der kommer ingen strippere, det er jo DR det her, pointerede Gintberg ved showets start. Alligevel bevægede vittighederne sig adskillige gange syd for bæltestedet.

Verdenshistoriens mest hypede ølstafet

De første, der måtte lægge ryg til Jan Gintbergs satiriske tunge, var en flok studerende på første række.

- Undskyld, hvad laver I her? Er I her for at få testet jeres testikler på medicinstudiet? Er der ikke et mindstekrav til, hvor ung man må være? Ok I læser her!?! Hvad læser I? Idræt?!? Jamen I sidder jo der med de tyndeste overarme. Javel ja, det må være idræt på et meget teoretisk plan.

Universitetets studerende havde Gintberg tidligere oplevet folde sig ud i fuldt flor ved årets Kapsejlads i Universitetsparken.

- Jeg var jo rystet bagefter. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan Nils Malmros har undgået at lave en film om det. Det er jo det glade vanvid, den mest hypede ølstafet i verdenshistorien. Og I går jo så meget op i det, at det næsten er sygeligt.

Igen langede han ud efter de idrætsstuderende:

- At ØF (Økonomisk Festforening, red.) går hen og vinder, selvom der er et idrætsinstitut på AU, er jo ufatteligt. Hvad foregår der? Hvor teoretisk kan man forholde sig til fysisk udfoldelse, når økonomer kan vinde?

Lomborg og varm luft

Gintberg har i løbet af sin research også besøgt flere af universitetets forskere. Blandt andet lingvist Jacob Steensig, der forsker i ordet ”øh”.

- Tænk, at nogle får løn for at forske i det! Lød det fra Gintberg, der selv umiddelbart kun kunne komme på to måder at bruge ordet ”øh” på: Når man tænker, og når man parodierer Ritt Bjerregaard.

Gintberg var også forbi Peter Lund på forsøgsstationen Foulum, eller AU’s svar på gulag,  som Gintberg kaldte det.

- Peter Lund opsamler prutter og bøvser fra køer. Han lukker ikke varm luft ud ligesom Bjørn Lomborg, nej han prøver i stedet at inddæmme det. Og det lugtede jo som i Claus Elmings soveværelse efter en Vild med Dans-efterfest.

Rektor – latin for "træffes sjældent"

Gintbergs vittigheder faldt overvejende i god jord hos de fremmødte studerende og medarbejdere. Og da Gintberg tog rektor Lauritz B. Holm-Nielsen under kærlig behandling udløste det for alvor klapsalver – også fra rektor selv.

- Rektor er jo latin for ”træffes sjældent”. Og når man som AU søger den faste grund i dybet, så er det fedt at have en sømand ved roret. Man ved, at han knalder i et rev før eller siden.

Rektor er samtidig en mand, der leder en organisation så stor, at det kan være svært at kende til de yderste afkroge af foretagendet. Og Jan Gintberg mente nok, at et par projekter eller to ville blive lukket, hvis rektor rent faktisk fandt ud af, hvad der foregår rundt om på universitetet.

- Og så er det jo lidt med Lauritz som med Villy Søvndal, man er mere bekymret for det, han siger på engelsk end det, han siger på dansk, lød endnu et satirisk svirp til rektor fra Jan Gintberg, inden han gav sig til at kradse i lakken på AU’s segl:

- Delfiner står jo for visdom og hurtighed, og så klapper de med finnerne, når nogle kommer forbi og giver dem penge.

Efter godt 40 minutters satirisk tour de force med Aarhus Universitet i hovedrollen, gik Gintberg til pause for så at vende tilbage med et mere gængs stand-up-show med fokus på kønsroller. Dernæst skulle der lige skydes et par scener til udsendelsen, inden Gintberg kunne takke af for i aften.

Ude i kulissen fortalte han, at arbejdet med Aarhus Universitet havde været ganske interessant.

- Det er jo en stor maskine, der snurrer, og det har været sjovt og interessant at besøge forskerne og forsøge at danne sig et abstract af det, det forsker i. Og så synes jeg, det virker som om, der er et superfedt studiemiljø her.

Sammen med optagelser fra universitetet udgør showet en del af det 30 minutter lange program, der nu skal klippes sammen for at blive sendt til efteråret.

Læs også: Gintberg går lige til kanten (11.04.2012)