Eksamen i lokale virksomheder – med gode jobmuligheder

Kommende civilingeniører på Aarhus Universitet i Herning afslutter uddannelsen med at løse en opgave for lokale virksomheder. Og mange studerende finder faktisk ansættelse i samme virksomhed.

Mirko Presser
Lektor Mirko Presser har stået i spidsen for TBMI Challenge siden 2018, og antallet af deltagende virksomheder i eksamensudfordringen er steget år for år. Foto: JS Danmark

Forbindelsen mellem uddannelse og erhvervsliv er en vigtig byggesten for fremtidens velfærdssamfund.

På Institut for Forretningsudvikling og Teknologi er sammenhængen mere udbygget end mange andre steder, når studerende afslutter deres forløb i Technological Business Model Innovation (TBMI) med simpelthen at løse konkrete opgaver for virksomheder i Midt- og Vestjylland.

Eksamensopgaven hedder TBMI Challenge, og den udgør tredje ben i et studieforløb, hvor de to første moduler omhandler henholdsvis teoretisk og teknologisk forretningsudvikling.

”TBMI Challenge er baseret på, at virksomheder definerer en udfordring eller et ønske om udvikling. De studerende trækker en opgave og skal herefter analysere virksomheden og dens behov plus lægge en plan for implementering af løsningen,” forklarer lektor Mirko Presser.

Opgaven afsluttes med, at den studerende laver en præsentation af analyse og løsningsforslag for både virksomheden og lærer eller censor.

"Vi har deltaget i TBMI mange gange og glæder os altid til processen. De studerende vender, drejer og vrider vores forretningsområder på helt nye måder, og resultaterne er spændende. Samtidig oplever vi kun engagerede studerende med stor interesse for virksomheden," siger Eva M. Jaffke, Marketing and Communication Manager hos virksomheden Conpleks, der leverer selvkørende robotløsninger og har haft stor glæde af de studerendes arbejde.

Nye øjne på gamle problemer

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ligger på Aarhus Universitet i Herning. Virksomhederne, som både tæller etablerede firmaer, startups og andre typer, ligger typisk i Herning, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Skive, Lemvig, Struer og Ikast-Brande.

”Virksomhederne er virkelig glade for, at deres udfordringer bliver vurderet med friske øjne udefra, som har kendskab til den nyeste teknologi. De får nye øjne på gamle problemer, og vi har et stigende ry i området. Mere end 100 virksomheder har deltaget, siden vi startede for fem år siden,” fortæller Mirko Presser.

En del af de studerende bliver også tilbudt ansættelse i de virksomheder, hvor de har deltaget i TBMI Challenge.

”Vores studerende kan give et perspektiv på en bred vifte af udfordringer, og deres bidrag kan have stor værdi for vurderingen af forretningsidéer i virksomhederne,” siger Mirko Presser.

De typiske problemstillinger i TBMI Challenge er automatisering, grøn effektivisering, digitalisering og målretning af nye produkter eller analyse af nye markeder.

Vil du vide mere?