Erasmus Montanus i Den Gamle By

I juli måned er der mulighed for at se Holbergs komedie ”Erasmus Montanus” i Den Gamle By i Aarhus. Stykket fremføres af teaterselskabet ”Pulchra Semper Veritas”, der hovedsageligt består af studerende, ansatte og alumner fra Aarhus Universitet.

Teaterselskabet ”Pulchra Semper Veritas” spiller ”Erasmus Montanus” i Den Gamle By. Fra venstre Katrine Lykke Veedfald som Lisbed; Anna Victoria Emilie Groth som hendes Moder Magdelone; Robin Daniel Espersen som hendes fader Jeronimus og Tue Lindholt som Erasmus Montanus i komedien af samme navn. Foto: Kasper Løftgaard

Historien om Rasmus Berg, der kommer hjem fra København til sin landsby og vækker stor forargelse, blandt andet fordi han har taget navneforandring til Erasmus Montanus, er én af Holbergs mest berømte komedier.

- Erasmus Montanus er den lærde type, der har gået på universitetet. Men da han kommer tilbage til sin hjemegn, viser det sig, at hans viden er fuldstændig ubrugelig i praksis. Han har smidt den sunde fornuft væk. Der er stor filosofisk dybde i komedien, og den er samtidig hylemorsom. Holberg har lagt grunden til megen dansk humor, siger cand. mag. Laurits Borberg.

Det AU-baserede teaterselskab spiller komedien på ægte Holberg-dansk. Instruktør Julie Greve Ejlersen er studerende ved Institut for Æstetik og Kommunikation, og på scenen står blandt andre Jérémy Auneau-Cognacq, der er postdoc. ved Institut for Matematik.

Der er premiere fredag den 13. juli 2012 kl. 19 i Simonsens Have i Den Gamle By, og stykket opføres alle hverdage frem til den 27. juli. Publikum er velkommen til at medbringe madkurv, men drikkevarer skal dog købes på stedet.

Søndag d. 15. juli opføres forestillingen også i barokhaven på Gammel Estrup Herregårdsmuseet kl. 14.

Standardbilletter koster 100 kr., studerende 60 kr. og børn under 12 år har gratis adgang

Billetter kan reserveres på 50 90 14 74 eller på www.teaterselskabet.dk

Om teaterselskabet

Teaterselskabet ”Pulchra Semper Veritas” har med base i Aarhus opført Holberg, Heiberg og Euripides siden 1999. Truppen består i meget vid udstrækning af studerende, ansatte og alumner fra Aarhus Universitet, der arbejder ulønnet og con amore. ”Pulchra Semper Veritas” er latin og betyder ”Sandheden er altid smuk”. Mottoet henviser til klassicismens kunstsyn.