Europas universitetsspidser til Aarhus

Fra den 13. til den 15. april vil Aarhus Universitet være samlingssted for universitetsfolk fra hele Europa, når European University Association (EUA) holder sin 10-års jubilæumskonference på universitetet.

Tema for årets konference er ”Investing Today in Talent for Tomorrow”, og de ca. 450 konferencedeltagerne vil udveksle og udvikle idéer til, hvordan man bedst muligt udnytter den europæiske talentmasse og tiltrækker de allerbedste unge forskere fra resten af verden.

Europa som videnregion er i en særdeles skarp global konkurrence, og for ti år siden skabte man European University Association for at have et fælles europæisk forum med det formål at udvikle regionen som helhed inden for forskning, uddannelse, videnudveksling og talentudvikling. EUA har cirka 850 medlemmer fra 46 lande.

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen har været stærkt optaget af internationalisering af Aarhus Universitet, siden han tiltrådte som rektor, og blev valgt til bestyrelsen for EUA i 2008. Han er nu nomineret til formandsposten. Valget til formandsposten for EUA står mellem ham og portugisiske Maria Helena Nazaré torsdag den 14. april.

Ud over rektorer og vicerektorer fra hele Europa deltager også prominente folk som videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen og Ditlev Engel, administrerende direktør for Vestas.

Erhvervslivet holder parallelkonference

Sideløbende med EUA-konferencen arrangerer Erhverv Aarhus et business-spor som en parallelkonference. Med indgangsspørgsmålet ”Talent, x-faktor – eller handler det i virkeligheden meget mere om hårdt arbejde?” vil deltagerne forsøge at besvare, hvordan fremtidens talenter klædes på for at klare sig bedst muligt i dag og i fremtiden. Parallelkonferencen finder sted torsdag den 14. april, mens resultaterne vil blive fremlagt for EUA fredag den 15. april.