Flere muligheder for forskerindflydelse

Tværgående fora giver nye muligheder for at præge fremtidens Aarhus Universitet. Samtidig får både studienævn og akademiske råd en vigtig placering i den nye struktur.

Prorektor Søren E. Frandsen

Forskning, talentudvikling, videnudveksling og undervisning. De fire tværgående fokusområder på fremtidens Aarhus Universitet får hver sin dekan for bordenden. Men det betyder langt fra, at det er de fire personer alene, der skal få alle idéerne på universitetet. Det forklarer prorektor Søren E. Frandsen.

Via fire nye tværgående fora – et for hvert tværgående kerneområde – skal nogle af universitetets bedste forskere og undervisere give både inspiration og rådgivning til universitetsledelsen.

– De fire fora er et forsøg på at få trukket vores stærkeste kompetencer direkte ind i rådgivningen af dekanen. Målet er både at opsamle medarbejdernes erfaringer og synspunkter og skabe muligheder for erfaringsudveksling på tværs.

Fire tænketanke

Endnu er der ikke truffet konkrete beslutninger om størrelse, sammensætning og udpegningsmåde til de fire fora, men Søren E. Frandsen forklarer, at tanken umiddelbart er op til 20 medlemmer, og at de akademiske råd skal spille en aktiv rolle i udpegningen. Samtidig er det hensigten, at det forum, der diskuterer uddannelse, skal have studerende som medlemmer.

– Idéen er simpelthen at opbygge fire tænketanke, hvor de gode idéer kan komme op til overfladen og blive vejet af kollegerne, så vi kan få en diskussion af, om de kan gennemføres. Afstanden skal være kortere mellem medarbejdernes erfaringer og universitetsledelsen.

Prorektoren understreger, at de nye fora er et supplement til studienævn og akademiske råd, som fortsat vil være vigtige kanaler for indflydelse.

– Foraene kan byde ind på de mere specifikke problemstillinger. For eksempel kunne forummet for forskning diskutere, i hvilken retning Aarhus Universitet skal forsøge at påvirke arbejdet med EU’s næste rammeprogram og ”Innovation i EU”, der sætter fokus på forskning og innovation i EU. I uddannelsesforummet er det oplagt at diskutere, hvordan man udvikler og sikrer det indre uddannelsesmarked og en generel kvalitetspolitik i forhold til uddannelserne, og hvordan de skal udvikle sig i forhold til samfundets behov.

Udviklet og testet

I tænketankene vil der sidde medlemmer fra alle hovedområder, og hvordan man supplerer det overordnede arbejde på tværs af universitetet internt på de nye hovedområder og institutter, vil være helt op til dekanerne og medarbejderne på de nye hovedområder. Men generelt håber prorektor, at de nye fora blot er én måde, hvorpå den nye struktur giver adgang til mere indflydelse.

– Vi ønsker generelt, at der på fremtidens Aarhus Universitet vil være flere muligheder for at påvirke ens arbejdsplads og for at forfølge den gode idé. Målet er, at man med udgangspunkt i sine faglige kompetencer får bedre mulighed for både at udvikle sine talenter og blive testet og udfordret af gode kolleger.