Fodboldforskeren alle vil tale med

VM i fodbold har bragt idrætsforskeren Thomas Bull Andersen og dermed Institut for Idræt i mediernes søgelys.

Foto: Jesper Rais / AU-foto

– Jeg tror, chefen er glad, gætter Thomas Bull Andersen.

Som ekspert i kunsten at sparke til en fodbold, er hans navn i disse VM-tider poppet op utallige steder i de danske medier i de seneste uger. Og det giver reklame til både Institut for Idræt og selvfølgelig også AU.

– Det virker som om, medierne går selvsving. Alle vil have den samme historie. Det er en lidt underlig oplevelse, siger idrætsforskeren, der både har kommenteret den omdiskuterede bold, der bliver brugt under dette WM og forudsagt mange langskudsmål på grund af boldens svæv. Store overskrifter og masser af omtale kom der også ud af hans forskning i sparketeknik, der viste, at den udskældte tåhyler i nogle situationer er bedre en et vristspark.

Altid mål
Senest har Thomas Bull Andersen skabt opmærksomhed med sin udtalelse om, at en dommer altid skal dømme mål i situationer, som den, hvor engelske Frank Lampards langskudsmål blev underkendt i kampen mod Tyskland.

– Når en bold rammer undersiden af en overligger får den underskru. Det betyder den vil springe ud af målet når den rammer grønsværen. Når bolden så rammer overliggeren igen, er der ingen tvivl om, at den har været i mål. Det gælder for alle skud over 10 meters afstand, og det bør være et skoleeksempel i alle teoribøger, siger Thomas Bull Andersen til videnskab.dk

God oplevelse
Og netop videnskab.dk har været en god oplevelse for idrætsforskeren fra Århus.

– Historien om overliggeren blev lagt på kl. 4 om morgenen og allerede midt på formiddagen var den citeret overalt. På den måde fungerer videnskab.dk som forskningens Ritzau. Man dukker op mange steder, når man får sin forskning omtalt der, siger han.

Belastende opmærksomhed
Thomas Bull Andersen har ikke styr på, hvor ofte han har været omtalt.

– Men det er faktisk lidt belastende med al den opmærksomhed. Det er jo en del af en forskers arbejde at registrere, hvad man foretager sig, og det kan altså tage lang tid at finde alle de steder, hvor ens navn optræder.

Thomas Bull Andersen ser naturligvis selv så meget fodbold som muligt.

– Kvaliteten ved dette VM har ikke været helt så god som forventet, synes jeg. Det kikser overraskende tit med at tæmme de lange afleveringer, og det kan være fordi, bolden svæver anderledes end spillerne er vant til.