Forskere vil bekæmpe leukæmi med molekylærbiologiske værktøjer

En tværfaglig forskergruppe på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital får 2,5 mio. kr. fra Karen Elise Jensens Fond til at undersøge nye behandlingsmuligheder for patienter med leukæmi. Forskningsprojektet løber over tre år.

Ny bevilling tillader fem forskere fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital at udvikle nye molekylærbiologiske værktøjer til forbedring af kræftbehandling. Illustration: Jonathan Bjerg Møller, AU Health.

Selvom der sker fremskridt i behandlingen af ondartede blodsygdomme, har patienter med akut myeloid leukæmi (AML), også kaldet blodkræft, fortsat ringe chancer for at overleve. Der er et stort behov for nye behandlinger, og fem forskere fra Institut for Biomedicin og Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og Afdeling for Blodsygdomme på Aarhus Universitetshospital undersøger nu, om behandling vha. CRISPR/Cas9-geneditering er en mulighed.

Forskerne skal bruge bevillingen til at fremstille molekylærbiologiske værktøjer, som kan korrigere nogle af de genetiske forandringer, der er påvist hos patienter med AML. Derudover giver bevillingen dem mulighed for at udvikle metoder, der kan re-programmere patienternes immunsystem til at angribe leukæmi-cellerne. Alt sammen i håbet om at nå frem til en immunterapi-behandling, der kan overføres til klinisk praksis.

Forskerne bag projektet er Bjarne Kuno Møller, Peter Hokland, Christian Kanstrup Holm, Rasmus O. Bak og Marie Bill.

Ledende overlæge og klinisk lektor Bjarne Kuno Møller
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og