Glad for proces og resultat

VIP-bestyrelsesmedlem Peter Bugge beskriver den kommende rektor Brian Bech Nielsen som et meget lyttende menneske, som har forståelse for, at ikke alle fagligheder på universitetet er ens.

Peter Bugge lægger ikke skjul på, at han har høje forventninger til den kommende rektor, som han netop selv har været med til at ansætte.
– Jeg har stor tillid til, at Brian Bech Nielsen forstår og formår at sætte sig ind i hele universitetets situation i dag. Vi er stadig midt i en meget stor omstilling, som blandt andet APV’en viser har skabt en hel del problemer. Han forstår, hvad der er på spil for universitetet. Samtidig forventer jeg, at han er klar til både at løse konkrete problemstillinger og holde den overordnede kurs.

Mere nærværende ledelse

Peter Bugge, der har siddet i det fem mand store ansættelsesudvalg i bestyrelsen, mener, at der i særlig grad er behov for, at Brian Bech Nielsen har fokus på at øge arbejdsglæden blandt medarbejderne og samtidig forbedre legitimiteten for de mange forandringer.
– Det handler om at få en klar og nærværende ledelse og en tættere dialog mellem ledere og medarbejdere. Samtidig skal de alvorlige stress-udfordringer mange steder i organisationen håndteres, og de udfordringer, vi som forskere har med helt dagligdags ting som studie- og eksamensadministration, rejseafregninger og lokalebooking, skal løses. I fremtiden skal vi medarbejdere ikke opleve de frustrationer, vi konstant har haft de sidste par år. Det bliver et par vigtige opgaver for den nye rektor, siger han.

Ikke kun rektor for naturvidenskab

Peter Bugge forsker og underviser selv på Østeuropastudier på Arts, og han er ikke nervøs for at have ansat en fysiker-uddannet dekan fra et andet hovedområde som ny rektor.
– Jeg er ikke i tvivl om, at Brian Bech Nielsen kommer til at kende Arts, BSS og Health ganske udmærket. Han sidder jo for det første i universitetsledelsen og kender ad den vej noget til os i forvejen. Samtidig er det er mit klare indtryk efter ansættelsessamtalen og hele proceduren, at han er et meget lyttende menneske, siger han.
Peter Bugge forventer derfor, at Brian Bech Nielsen vil have stor respekt for de mange forskellige fagligheder på hele universitetet.
– Det er min oplevelse, at han har en klar erkendelse af, at ”One-Size-does-not-fit-all”, og at forskning og undervisning på Arts og BSS fungerer anderledes og må fungere anderledes, end den gør på Health og Science And Technology. Jeg er overbevist om, at han ikke kun bliver rektor for naturvidenskab, smiler han.

Kan stå fuldstændig på mål for valget

VIP-bestyrelsesmedlemmet understreger, at de ansatte og studerende absolut var med til at pege på, hvem der skal lede universitetet i foreløbig de næste seks år.
– Der blev i høj grad lyttet til os. Jeg synes, bestyrelsesformand Michael Christiansen har gjort det fremragende, og at vi i fællesskab har studeret ansøgerfeltet med åbent sind, og vi medarbejdere er blevet inddraget på lige fod i alle diskussioner. Derfor kan jeg stå fuldstændigt på mål for både processen og det endelig resultat, siger Peter Bugge.