Hjem til mor til jul

Juletræssalg var en god forretning for studerende

Stud.jur. Troels Bidstrup fra Studenternes Juletræssalg viser professor Orla Strange Petersen et af de træer, som kunne købes i buearkaden foran Aarhus Universitets hovedbygning. Billedet stammer fra den 16. december 1958. (Foto Ib Rahbek-Clausen)

Længslen efter en jul i familiens skød var angiveligt en af grundene til, at studerende på Aarhus Universitet i 1950’erne begyndte at sælge juletræer.

Og det var en god forretning. Mange valgte nemlig at købe deres juletræ netop hos Studenternes Juletræssalg for at støtte, hvad de troede var et godt formål.

Men helt så idealistisk var juletræssalget ikke, afslørede advokat Troels Bidstrup for et par år siden til Universitetshistorisk Udvalg.

Den daværende stud.jur. havde gennem en række år ansvaret for juletræssalget. Det overtog han efter en økonomistuderende, som for en beskeden hyre havde en stab af yngre studerende, der iført studenterhue solgte træerne.

Salget foregik ved universitetets hovedbygning ved Ringgaden og på Harald Jensens Plads. I følge fhv. lektor  Torben Kisbyes erindringsbog Almas børn måtte Studenterrådet flere gange i annoncer indskærpe, at det kun var her, kunderne fik den ægte vare. Flere havde nemlig fundet ud af, at en studenterhue gav god omsætning op mod jul.

Studenternes Juletræssalg eksisterede med sikkerhed 1958-1964.