Hvem er den bedste forskningsformidler?

21 ph.d.-studerende kæmper om at blive AU’s repræsentant i den europæiske finale i Three Minute Thesis Competition, der kårer Europas bedste forskningsformidler blandt ph.d.-studerende. Vær med til AU-eventen d. 17. marts – enten fysisk eller virtuelt – og hør om forskning i blandt andet sårbare unge, det menneskelige hjerte, edderkoppers bakterier og madleveringsplatformen WOLT.

Deltagerne i ph.d.-konkurrencen 3MT får træning i blandt andet retorik og kropssprog.
De deltagende ph.d.-studerende i 3TM har alle modtaget træning i blandt andet retorik og kropssprog forud for konkurrencen, så de er klar til at levere en knivskarp og levende præsentation af deres forskning. Her viser Linda Greve, formidlingschef ved Science Museerne, hvordan man med en simpel posering som ’power pose’ kan komme nervøsiteten til livs inden en performance. Foto: Projektleder Katrine Boserup Jensen

Præsenter din forskning levende og letforståeligt for uindviede på tre minutter med én slide til rådighed.

Det er opgaven for de 21 ph.d.-studerende fra AU, der skal præsentere deres forskning til Three Minute Thesis (3MT) d. 17. marts kl. 16-18:30. Du kan overvære konkurrencen fysisk i Stakladen eller virtuelt – og du kan være med til at bestemme, hvilken ph.d.-studerende, der får publikumsprisen.

De ph.d.-studerende kommer fra alle AU’s fem fakulteter. Én af deltagerne er Anne Lundahl Mauritsen fra Afdeling for Religionsvidenskab på Institut for Kultur og Samfund. Hun deltager i 3MT for at blive bedre til at kommunikere sin forskning til offentligheden – én af forskernes vigtige kerneopgaver:

”Som ph.d.-studerende er jeg stadig under uddannelse som forsker, og denne mulighed for at få feedback på min formidling af professionelle, dygtige kommunikatører er et privilegie og en chance for at dygtiggøre mig”, siger Anne Lundahl Mauritsen, der i sit oplæg til 3MT vil præsentere en ny måde at forstå danskernes kulturkristendom på.

Vær med som publikum til konkurrencen
Vinderen af 3MT på AU får en plads i den europæiske finale, hvor mere end 35 europæiske universiteter deltager – samt et rejselegat på 35.000. Bag 3MT-konkurrencen står universitetsalliancen Coimbra Group, som Aarhus Universitet er en del af.

Vinderen vælges af årets jury, der består af lektor Ditlev Egeskov Brodersen ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, lektor Christian Ulrik Andersen ved Institut for Kommunikation og Kultur, ph.d.-studerende Kristoffer Holst Ibsen (formand for Aarhus University PhD Association) samt AU’s kommunikations- og pressechef Sys Christina Vestergaard. Der uddeles desuden en publikumspris.

Tilmeld dig den fysiske event
Tilmeld dig den virtuelle event

Læs mere om 3MT. Her finder du også en oversigt over deltagerne.