Hvem skal vinde årets ForskerFight?

Onsdag den 5. oktober sætter Folkeuniversitetet igen særligt fokus på forskningsformidling, når dørene slås op for årets ForskerFight. I ForskerFight 2011 deltager to forskere fra hvert fakultet, og det er netop nu, deltagerne skal findes.

Professor Philipp Schröder vandt ForskerFight 2010 med foredraget ”Rejsen til globaliseringens indre”. Med tydelig entusiasme gav professoren publikum indsigt i, hvorfor der forskes i Danmarks konkurrenceevne. Foto: Søren Kjeldgaard

ForskerFight handler om at formidle, så publikum forstår, hvad der forskes i, og hvorfor det er vigtigt. Og hver deltager har kun fire minutter. Det er en stor udfordring at samle flere års forskning i få minutters foredrag. Tidsrummet er meget kortere end til en konference – men trods alt længere end ved medieoptrædener, receptioner eller familiefester.

ForskerFight på Kasernescenen

Årets ForskerFight afholdes på Kasernescenen. På denne anderledes scene uden for auditorier og undervisningslokaler sættes der spotlight på, hvordan forskning kommer helt ud over scenekanten. I ForskerFighten afgør publikum sammen med et kyndigt dommerpanel, hvem der skal vinde fighten, og derfor gælder det om at nå helt ned på bagerste række. Der bliver givet karakterer, og dommerne vil komme med kommentarer undervejs – præcis som man kender det fra tv-programmer. Deltagere sendes dog ikke uforberedte ud i rampelyset. Mange forskere har stor erfaring fra andre undervisningssituationer, men dertil bliver man tilbudt coaching, så man er forberedt til show time – og så man kan tage gode råd med tilbage til undervisningslokalerne.

Indstil en forsker

Du kan indstille forskere til ForskerFightens skrå brædder. Deltagerne dyster om titlen og om en præmie på 10.000 kr. Alle er velkomne til at foreslå deltagere til konkurrencen. Deltagerne skal være forskere eller forskerstuderende på Aarhus Universitet. Man kan indstille en kollega, en underviser eller sig selv til ForskerFighten. Skriv lidt om den, du indstiller til ForskerFighten. Skriv kort om fx forskningsområde, formidlingserfaring og gerne også om, hvorfor du indstiller forskeren. Send dit forslag til Folkeuniversitetet i Aarhus til mailadressen ml@fuau.dk senest mandag den 20. juni.