iNANO laver undervisningsmagasin til folkeskolerne

Alle landets folke- og privatskoler har netop fået tilsendt undervisningsmagasinet Nano – hvad er det?. Bag materialet står iNANO på Aarhus Universitet, TURBINE Forlaget og Det Strategiske Forskningsråd.

Molekyler

Vidste du, at dine fingernegle vokser en nanometer i sekundet? Eller at man ved hjælp af nanoteknologi kan lave bukser, der aldrig bliver våde?

Det er nogle af de ting, du kan læse om i magasinet Nano – hvad er det?, der netop er blevet uddelt til landets 2.025 grundskoler. Til magasinet hører også en lærervejledning og hjemmesiden www.hvadernano.dk. Senere følger en brevkasse, hvor eleverne kan stille spørgsmål om nanoteknologi til forskere ved iNANO.

Emnerne spænder vidt fra syreregn over DNA-strenge til bilteknologi og slutter af med et kapitel om, hvorvidt nanoteknologi er farligt.

Magasinet henvender sig til de ældste folkeskoleelever og deres lærere, men på iNANO håber man også, at forældrene vil blive pirret af de ti fascinerende nano-fortællinger i magasinet.

Nano er den næste industrielle revolution

Formålet med projektet er at introducere begrebet nanoteknologi til eleverne og samtidig orientere om den aktuelle forskning, der foregår i laboratorierne. En forskning, som på sigt vil præge vores hverdag.

– Nanoscience er et spændende visionært forskningsområde på grænsefladen mellem fysik, kemi, molekylær biologi og biologi. Nanoscience er udråbt til at føre til den næste industrielle revolution. Samtidig forventer mange, at nanoscience kan medvirke til at løse mange af de store udfordringer, som verden nødvendigvis må finde en løsning på i det 21. århundrede. Her tænker jeg for eksempel på energikrisen og det faktum, at vi inden for de næste 50 år ikke kan sikre alle mennesker rent drikkevand, siger professor ved iNANO Flemming Besenbacher.

Han mener, at iNANO som et af Danmarks førende centre for nanoscience er forpligtet til at formidle denne viden til blandt andet folkeskoleelever, der udgør den næste generation af bidragydere til samfundet.

Nanoteknologi er for alle

iNANO har derfor med vilje forbigået gymnasieeleverne denne gang og sigtet mod en yngre målgruppe, der ikke nødvendigvis er fremtidens universitetsstuderende.

– Ikke alle unge mennesker har lysten eller evnerne til at komme i gymnasiet. De vil dog som alle andre være en del af en fremtid, hvor nanoteknologi unægtelig vil komme til at spille en vigtig rolle. Derfor mener vi, det er vigtigt, at de også har mulighed for at få indsigt i, hvad ”nano” er, og lige så vigtigt: hvad ”nano” ikke er, fortæller Kaj Jensen, videnskabelig koordinator ved iNANO og tovholder på projektet.

– Vi har naturligvis bestræbt os på at udvælge gode historier, som er spændende forskningsområder, og som har en betydelig samfundsmæssig relevans. Og så håber vi da også, at mor og far kigger lille Lise og Peter over skulderen, når der skal læses lektier, og på den måde lærer, at ”nano” er andet end vandskyende bilruder og små robotter, der invaderer kroppen, siger han om udvælgelsen af temaer til hæftet.

Forfatterne er de unge forskerspirer

Artiklerne i magasinet er skrevet af unge ph.d.-studerende og nyuddannede kandidater. Lektorer og professorer har udelukkende fungeret som vejledere, mens TURBINE Forlaget efterfølgende har sørget for en journalistik efterbehandling.

En pædagogisk konsulent, Mads Neergaard Jacobsen, har også været tilknyttet projektet, og han har blandt andet stået for lærervejledningen. Derudover har magasinet fået en kærlig visuel hånd i form af Ole Steen Pedersens farverige illustrationer.

Magasinet blev sendt ud 1. februar til landets grundskoler i over 60.000 eksemplarer.

• www.hvadernano.dk
  • Nano – hvad er det?/iNANO og TURBINE Forlaget/Tekst: Jesper Tolstrup/Magasin, 24 sider/ISBN 978-87-7090-476-6

Yderligere oplysninger:
Professor Flemming Besenbacher, tlf. nr. 8942 36 04/mobiltlf. 2338 22 04, e-mail fbe@inano.au.dk.
Videnskabelig koordinator, Cand.scient. Kaj Jensen, tlf. nr. 8942 55 33, e-mail kmj@inano.au.dk