Information om de 70 højest lønnede på Aarhus Universitet

Ifølge ministeriets lønstatistik fra 4. kvartal 2013 er 25 procent ud af de 70 højst lønnede på AU ansat i administrationen.

Dagens artikel i Information kan give det indtryk, at flertallet af de 70 højest lønnede medarbejdere på AU er ansat i administrationen. Avisen når frem til sit resultat ved at gøre alle ledere til en del af administrationen – herunder også faglige ledere med videnskabelig baggrund såsom dekaner, institutledere og centerledere.

Det er lønteknisk set korrekt: hvis f.eks. en professor bliver institutleder, forvandles han/hun til TAP i lønsystemet.

Men avisen forsømmer at nævne, at mere end 75 procent af de højest lønnede har videnskabelig baggrund, bedriver forsknings- og uddannelsesledelse og er tilknyttet hovedområderne. Jeg er bekymret for, at det – i en periode, hvor universitetet med afskedigelser og fratrædelser i forvejen er hårdt ramt – er med til at skabe afstand mellem TAP- og VIP-kolleger.

Universitetets lønstruktur er ingen hemmelighed, og det kan næppe overraske, at ledelsesansvar også giver en højere løn – uanset om man har forskerbaggrund eller ej.

Man kan være enig eller uenig i, om balancen ligger rigtigt, og jeg hilser en åben debat velkommen. Men det skal ske på de rigtige præmisser.

Universitetsdirektør Jørgen Jørgensen