Jeg kunne ikke have ønsket mig en bedre proces

TAP-repræsentant Bertha P. Beck Mortensen er begejstret for både valget af Brian Bech Nielsen som rektor og for hele den måde, processen er forløbet på i både ansættelsesudvalget og bestyrelsen.

– Ja, nu vil jeg ikke lyde for hurra-agtig, men vi er alle sammen meget tilfredse.
Sådan siger laboranten Bertha P. Beck Mortensen, der både arbejder på Institut for Biomedicin, sidder i universitetets bestyrelse som TAP-repræsentant og har været en del af det fem mand store ansættelsesudvalg, der netop har peget på nuværende dekan Brian Bech Nielsen til posten som universitetets kommende rektor – en anbefaling, som en enstemmig bestyrelse valgte at følge.  Det er Bertha P. Beck Mortensen glad for.
– Brian Bech Nielsen kender stedet, og han har været med under alle forandringerne. Jeg forventer, at han både vil lytte til de ansatte og inddrage dem, og jeg forventer, han  vil kunne træffe beslutninger og skære igennem, når det er nødvendigt. Samtidig er jeg sikker på, at begge dele vil ske på en empatisk og venlig måde. Han er et meget flinkt menneske og en god leder på én gang, siger hun.

Skal stikke en finger i jorden

Brian Bech Nielsen har allerede annonceret, at han blandt andet vil bruge en del af tiden indtil han skal overtage roret fra den nuværende rektor Lauritz B. Holm-Nielsen til at stikke en finger i jorden blandt universitetets ansatte.
– Brian Bech Nielsen tiltræder først til august, så jeg forventer ikke, at han gør en masse nyt i morgen. Men jeg er sikker på, at han vil bruge de næste måneder til at lytte til inputs fra medarbejderne, så han er klar til at handle på det, der er nødvendigt, når han bliver rektor, siger Bertha P. Beck Mortensen.

Må tage APV’en alvorligt

Noget af det, TAP-bestyrelsesmedlemmet forventer, at den nye rektor vil reagere på, er den netop offentliggjorte psykiske arbejdspladsvurdering. Den viser blandt andet problemer med stress på især Arts og blandt de administrative medarbejdere.
– Den psykiske APV er helt central, fordi vi her svarer på, hvordan vi har det i vores hverdag. Konklusionen, som jeg ser det, er, at vi stadig er glade for at være her, men at der er store forskelle på, hvordan medarbejderne derudover har det på universitetet. Nogle steder går det godt, andre steder går det knap så godt. Det skal den nye rektor tage alvorligt, siger hun.

Har fundet den bedste

Bertha P. Beck Mortensen siger selv, at hun er ”meget positiv” over den måde, hele processen med at ansætte en ny rektor har kørt på.
– Jeg kunne ikke have ønsket mig det bedre. Vi havde selvfølgelig stor fortrolighed i ansættelsesudvalget, men samtidig også en stor intern åbenhed. Vi blev hurtigt enige om at starte processen med at lægge samtlige fordomme om, hvilken type rektor universitetet havde brug for, fra os, og i stedet kigge på ansøgerne én efter én. Derfor havde vi ikke på forhånd lagt os fast på, om det skulle være en intern eller en ekstern, en dansker eller en udlænding. Det skulle bare være den bedste. Og ham har vi så fundet.