Michael Hasenkam ny prodekan for videnudveksling på Health

Professor, dr. med. J. Michael Hasenkam tiltræder pr. 1. juni 2011 som prodekan for videnudveksling på Health.

Michael Hasenkam er ny prodekan for videnudveksling på Health

John Michael Hasenkam, f. 1955, blev cand. med. fra Aarhus Universitet i 1983 og fik året efter retten til selvstændigt virke som læge. I 1990 blev han tildelt sin medicinske doktorgrad ved Aarhus Universitet. Samme sted blev han i 1993 tildelt et 5-årigt forskningsprofessorat i eksperimentel hjertekirurgi (sponsoreret af Hjerteforeningen) og tilbragte bl.a. seks måneder på et forskningsophold ved Stanford University, Department of Cardiothoracic Surgery, The Falk Institute, i 1997.
I november 1999 blev J. Michael Hasenkam udnævnt til professor i eksperimentel hjertekirurgi ved Aarhus Universitet, og han er i dag professor på Hjerte-lunge-kar-kirurgisk afd. T, Aarhus Universitetshospital, Skejby.
Hans videnskabelige produktion er omfattende, og eksempelvis på feltet omkring udvikling af kunstige hjerteklapper er han en førende skikkelse. Blandt hans seneste forskningsprojekter er deltagelse i de opsigtsvækkende forsøg med giraffers blodtryk, der fandt sted i den afrikanske bush sidste år, Danish Cardiovascular Giraffe Research Programme.
J. Michael Hasenkam har desuden modtaget en række priser – senest Thiesen Legatet, Danske Thoraxkirurgers hæderspris i 2010.

Den kommende prodekan for videnudveksling har allerede mange berøringsflader med den omverden, som han i sit nye arbejde skal fremme samarbejdet med: Bl.a. var J. Michael Hasenkam i perioden 1994-97 ansat af opfinderkontoret, Dansk Teknologisk Institut, som bindeled mellem forskere og opfinderkontoret med henblik på udnyttelse af potentielle produktideer. Han er p.t. projektleder for et såkaldt ABT-projekt (Anvendt Borgernær Teknologi), lige som man også finder ham i spidsen for et fællesprojekt (Bioflow) i samarbejde mellem teoretisk, klinisk og industriel forskning, støttet af Forskningsstyrelsen.
Selv er han medindehaver af flere patenter dels på hjerteklapper, dels på ideer bl.a. om aortakanyler.

Siden 2007 har J. Michael Hasenkam været formand for Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, LVS, der er det tidligere Dansk Medicinsk Selskab. Den kommende prodekan har desuden beklædt flere tillidsposter, bl.a. som præsident for det Skandinaviske Selskab for Thoraxkirurgisk Forskning (SSRCTS).