Nyt e-program gør ansvarlig forskningspraksis konkret

Aarhus Universitet stiller frem til efteråret 2014 et nyt e-læringsprogram inden for ansvarlig forskningspraksis til rådighed for alle medarbejdere på Aarhus Universitet.

Det nye e-læringsprogram er udviklet af førende internationalt anerkendte eksperter for den engelske systemudvikler Epigeum, der er udgået fra Imperial College i London.
Programmet kan hjælpe studerende og ansatte med:

–At forholde sig til de basale principper/værdier i al forskning
– At få indsigt i gældende standarder for ansvarlig forskningspraksis i en forskerverden, der bliver stadig mere kompleks og global
– Praktiske råd til, hvordan den enkelte kan håndtere komplekse situationer og usikkerhed om retningslinjer og standarder

Programmet er tilgængeligt i fem overordnede fagversioner: biomedicin, naturvidenskab, ingeniørvidenskab, samfundsvidenskab og humanistisk videnskab.
Alle versioner indeholder fem moduler og dækker et bredt felt af emner som f.eks.: forskning der involverer mennesker eller dyr, plagiering,  interessekonflikter, forfatterskaber, peer review, retningslinjer I forbindelse med forskningssamarbejder, dataindsamling o.a.,

Programmet tilbyder et varieret læringsprogram med videointerviews med forskellige yngre og ældre forskere,
tests samt mulighed for at oprette egen læringsportefølje til selvevaluering og udvikling.?

Oplæg til debat om fælles retningslinjer

Etik i forskning og ansvarlig forskningspraksis er et emne, som har fået stor ekstern bevågenhed. Der skal værnes om forskernes troværdighed og integritet.

Aarhus Universitet har sat en proces på hovedområderne i gang med det mål at udvikle et sæt fælles retningslinjer for ansvarlig forskningspraksis på universitetet. I efteråret 2013 er et debatoplæg til høring. Det skal give input til, hvad der bør tages med i et sådant sæt retningslinjer.

Debatoplægget er tænkt som inspiration til lokale drøftelser på hovedområderne om, hvad der bør danne grundlag for det videre arbejde med etablere fælles AU-retningslinjer.
Debatoplægget indeholder følgende emner:
– Etablering af en fælles, klar AU politik for forskningsintegritet
– Etablering af tydelige og præcise fagspecifikke standarder for ansvarlig forskningspraksis
– Obligatorisk undervisning på alle niveauer i ansvarlig forskningspraksis
– Etablering af effektiv og retfærdig procedure ved undersøgelse af mistanke om brud på ansvarlig forskningspraksis og fortrolig

Vejledning til e-læringsprogrammet

Læs debatoplæg (link)