Nyt forskningsinstitut samler danske og internationale topforskere på tværs af fagområder

Professor Morten Kyndrup er netop ansat som direktør for det nyoprettede internationale forskningsinstitut, Aarhus Institute of Advanced studies (AIAS) på Aarhus Universitet.

Professor Morten Kyndrup, direktør for AIAS. Foto: Lars Kruse/AU kommunikation

Frie rammer, høj kvalitet og forskning på forskningens egne præmisser. Det er visionen for den nyudnævnte direktør, AU-professor Morten Kyndrup, der skal stå i spidsen for et nyt selvstændigt institut under Aarhus Universitet, Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), der åbner i foråret 2013.

Når det første hold stipendiater træder ind af døren i AIAS’ ny-renoverede rammer på AU Campus, bliver de en del af et helt nyt forskningsmiljø, hvor respekten for den frie forskning er i højsædet og hvor grænsen for udvikling af nye forskningsprojekter er endeløs.

- AIAS skal signalere respekt for forskningens inderste DNA, hvor forskningsprocessen får lov at sætte sine egne præmisser. Al erfaring viser, at det er på den måde, den mest fremragende forskning bliver til, fortæller Morten Kyndrup.

Som ny direktør skal han være med til at realisere instituttets mission om at opbygge et forskningsmiljø, der samler danske og internationale topforskere fra alle fagområder under ét tag. AIAS er det første institut af sin art i Danmark, og ledelsen på Aarhus Universitet har store forventninger til det nye institut:

- Vi har store ambitioner om at styrke det internationale forskningssamarbejde. Derfor har vi nu etableret en model, som man har succes med flere steder i udlandet. Med AIAS kan vi tiltrække flere stærke forskningsprofiler, og når de nye rammer står færdig i 2013 får forskerne optimale forhold til at samarbejde og inspirere på tværs af de faglige discipliner, siger rektor Lauritz B. Holm-Nielsen.

Fysisk kommer AIAS til at ligge i Vennelystparken, i en ældre bygning som universitetet i øjeblikket renoverer for ca. 30. mio kr., men det er Aarhus Universitets Forskningsfond, der med et generøst flerårigt økonomisk tilsagn på i alt 50 millioner kr. har gjort udviklingen af AIAS mulig. Allerede nu er der opslået stipendier inden for fire kategorier, målrettet unge talenter såvel som erfarne forskere. Den nye direktør håber, at AIAS med tiden vil gøre en forskel for dansk forskning i almindelighed og den fri forskning i særdeleshed:

- Jeg ønsker, at AIAS bliver verdenskendt som et sted, hvor faciliteter, atmosfære og kollegialt samspil skaber helt unikke betingelser for fremragende forskning. Hvis en række topforskere verden over en dag vil se tilbage på Aarhus Universitet og AIAS som det sted, hvor de i en periode fik helt særlige betingelser for udviklingen af deres arbejde, så har vi gjort en stor forskel, forklarer Morten Kyndrup og tilføjer:

- Kort sagt: AIAS bliver et lille sted med stor betydning for forskningen.

Yderligere oplysninger: