Nyt videnskabsmagasin søger forskningshistorier

Jyllands-Posten er netop gået i luften med videnskabsmagasinet Newton. Til det efterlyser de gode historier fra Aarhus Universitets forskere.

Efter flere års fravær er videnskabsjournalistikken tilbage med sit eget magasin i Danmarks største avis, Jyllands-Posten.

Magasinet hedder Newton og udkommer sammen med søndagsavisen. Det skal indeholde artikler om forskning og viden inden for næsten alle videnskabelige områder som teknologi, astronomi, historie, samfundsvidenskab, økonomi, sundhed, psykologi osv.

– På Jyllands-Posten vil vi gerne gøre mere for at gøre vores læsere klogere på den verden, de lever i. Vi ved også, at mange af vores læsere efterspørger artikler med et videnskabeligt indhold, siger redaktør Klaus Dohm og uddyber:

– Et vellykket Newton vil få læserne til at sige: ”Jeg er blevet klogere”, ”Jeg fik sat perspektiv og en ekstra dimension på en aktuel konflikt, sag eller episode”, ”Jeg forstår min samtid bedre, fordi jeg har fået ny historisk viden”, eller ”Det var Sørens, kan det virkelig lade sig gøre?”.

Newton er inspireret af populærvidenskabelige magasiner som Illustreret Videnskab og det engelske Eureka udgivet af avisen The Times. Desuden indkøber redaktionen artikler fra magasinet New Scientist.

Har du en god historie?

Journalistisk er magasinet bygget op omkring den gode videnskabshistorie, og derfor opfordrer Klaus Dohm forskere ved Aarhus Universitet til at indsende idéer.

Det kan være forskningsresultater på bedding, særlig baggrundsviden, der knytter sig til en aktuel begivenhed, eller blot et interessant emne, som ikke har fået den medieopmærksomhed, det fortjener.

Brænder du inde med sådanne idéer, så skriv til newton@jp.dk.

Du er også velkommen til at kontakte dit hovedområdes kommunikationsafdeling. Så vil de formidle kontakten til Newton, lige som de kan hjælpe dig med kontakt til andre medier også. Se liste over kontaktpersoner