Professor Michael Bang Petersen modtager AU’s Forskningsformidlingspris 2022

I 2021 optrådte han i gennemsnit otte gange dagligt i danske medier, og han har formidlet sin viden internationalt i medier som CNN, BBC, Fox News, The Washington Post, The New York Times, Nature og Science. Michael Bang Petersen, professor i statskundskab ved Aarhus BSS, modtager Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2022.

Professor Michael Bang Petersen modtager Forskningsformidlingsprisen 2022
”Forskning eksisterer for at gøre os alle klogere", siger professor Michael Bang Petersen, der modtager Aarhus Universitets Forskningsformidlingspris 2022. Foto: Lars Kruse

Professor Michal Bang Petersens forskning udkommer i internationale toptidsskrifter, og mange af hans publikationer har flere hundrede videnskabelige citationer. Men for modtageren af Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2022 er det afgørende også at gøre en forskel for samfundet.

”Forskning eksisterer for at gøre os alle klogere. Hvis den skal gøre det, har vi som forskere et ansvar for at formidle vores viden. Det gælder, uanset om publikum er fagfæller, praktikere eller den almindelige borger. Min forskning var relevant for at forstå, hvordan borgerne reagerede under en krise som coronapandemien, og derfor følte jeg et enormt ansvar for at stille min viden til rådighed,” siger Michael Bang Petersen, professor ved Institut for Statskundskab.

Michael Bang Petersens forskning ligger i et krydsfelt mellem statskundskab, psykologi og biologi og bidrager med nye tværdisciplinære indsigter i blandt andet, hvad der driver polariseringen i demokratiske samfund og spredningen af politisk had på sociale medier. Og hvordan vi reagerer, når for eksempel Putin angriber Ukraine, eller en virus angriber hele verden.

100 rapporter til myndigheder og otte daglige medieoptrædener

Mens coronapandemien stod på, har Michael Bang Petersen stået i spidsen for forskningsprojektet HOPE (How Democracies Cope with COVID19). Projektet har løbende har genereret data om, hvordan borgeres adfærd og holdninger udviklede sig i en række vestlige lande, mens smittekurver gik op og ned, og restriktioner blev indført og afskaffet.

Dataindsamlingen begyndte allerede, mens første bølge ramte Danmark i marts 2020. Det samme gjorde analyserne og formidlingen.

Den grundlæggende vision var at lave forskning, der skulle leve her og nu. Sædvanligvis går forskning igennem en langvarig peerreview-proces, men samfundet havde akut behov for eksakt viden om det, vi stod midt i. Derfor greb jeg det anderledes an. Det har været fyldt med dilemmaer at indsamle data og formidle nærmest simultant,” siger Michael Bang Petersen.

Uge efter uge har han og kollegerne i HOPE-projektet leveret data i realtid og sendt rapporter til den danske regering og de danske sundhedsmyndigheder. Michael Bang Petersen er medlem af regeringens Faglige Referencegruppe angående COVID-19, han er ad hoc-rådgiver for WHO Europe, han har været medlem af Sundhedsstyrelsens COVID-19 Advisory Board og også leveret oplæg i regi af EU-Kommissionen og Nordisk Råd.

Michael Bang Petersen har i alt formidlet over 100 rapporter til myndigheder, borgere og medier. I danske medier optrådte han sidste år i gennemsnit otte gange dagligt. Desuden har han formidlet sin viden internationalt i medier som CNN, BBC, Fox News, The Washington Post, The New York Times, Nature og Science.

En central del af formidlingen har ligget i Michael Bang Petersens indsats på Twitter, hvor flere end 33.000 mennesker og organisationer følger hans profil. Herigennem har han ikke alene formidlet sin viden, men også bidraget til den direkte samtale om videnskab borger og borger imellem.

Forskningsformidlingen har været baseret på data, der afspejlede situationen her og nu. Samtidig har disse data ført til videnskabelige publikationer i nogle af de bedste generelle og samfundsvidenskabelige tidsskrifter såsom Proceedings of the National Academy of Sciences og Psychological Science.

”Dermed har ikke blot forskningsaktualiteten, men også forskningshøjden været i absolut top”, lyder det i indstillingen til Forskningsformidlingsprisen 2022.

Læs også om modtageren af Undervisningsprisen: Professor Gerth Stølting Brodahl

Kontakt: