Rektor: Nyt udspil fra regeringen er stadig uantageligt og alt for voldsomt

Et lækket notat, kortere uddannelser og kortere sommerferier. Det er nogle af ingredienserne fra den seneste udvikling i forhandlingerne om en kandidatreform, som du her kan opdatere dig på.

Et lækket notat gav i den forgangne uge et indblik i de aktuelle forhandlinger om en kommende reform af universiteternes kandidatuddannelser.

Således kunne Altinget fortælle, at SVM-regeringen i et nyt forhandlingsudspil har foreslået, at man – i stedet for at omlægge op imod halvdelen af kandidatstudiepladserne til 11/4-årige forløb eller erhvervskandidatuddannelser – kunne omlægge 36 procent af pladserne. Hertil kommer en øget dimensionering på mellem fem til ti procent af studiepladserne, således at det er op til 46 procent af pladserne, der er i spil.

Det nye forslag indebærer, at 16 procent af kandidatpladserne omlægges til 11/4-årige forløb, mens 20 procent omlægges til erhvervskandidatuddannelser. I det omfang det ikke lykkes at opnå de 20 procent, omlægges den manglende del også til 11/4-årige forløb. Endelig påtænker regeringen, at en del af erhvervskandidatuddannelserne skal have et et fagligt indhold der svarer til 75 ECTS som på de 11/4-årige forløb

Rektor: ’Uantageligt’

Dimensioneringen er et så udbredt politisk ønske og kan blive et nødvendigt bidrag til at skabe en bedre balance i det samlede uddannelsessystem, vurderer rektor Brian Bech Nielsen. Men som han har udtalt til Dagbladet Børsen, er andelen af forkortede uddannelser og erhvervskandidater er fortsat alt for høj: ”Det er uantageligt (…). Det er tale om et  kæmpestort eksperiment. Og det er især de etårige kandidatuddannelser, vi slår os på”.

Regeringens plan ville kunne betyde, at humaniora i alt skal omlægge mindst 35, men helt op til 49 procent af sine kandidatpladser til etårige uddannelser, hvis det ikke lykkes at etablere nok erhvervskandidatpladser. De samfundsvidenskabelige uddannelser kan også ende på 49 procent, mens det indenfor naturvidenskab gælder 30 procent og på sundhedsvidenskab 10 procent af kandidatpladserne. Hertil kommer så de fem til ti procent dimensionering.

Oppositionen står fortsat fast

Fra Christiansborg forlyder det ifølge Altinget, at Danmarksdemokraterne forhandler på egen hånd med regeringen, men at der samtidig pågår parallelle forhandlinger med SF, Liberal Alliance og Konservative.

Partierne har tidligere foreslået en mere forsøgsbaseret tilgang, hvor man vil omlægge fem procent af pladserne samtidig med den forøgede dimensionering. Og man mener fortsat ikke, at regeringen har vist reel vilje til forhandling:

”Jeg synes overhovedet ikke, regeringen er villig nok til at lytte til vores bekymringer og rykke sig et sted hen, hvor vi kan se os selv i den reform”, udtaler SF’s uddannelsesordfører Sofie Lippert til DR, mens Konservatives ordfører Lise Bertelsen kalder forkortelsen af uddannelser for ’fuldstændig hul i hovedet’.

Sommerferien forkortes

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund arbejder fortsat på at forhandle sig frem til en så bred aftale som muligt, men hun har ikke ønsket at kommentere indholdet af det lækkede notat over for medierne.

Foruden det nye forhandlingsudspil om at gøre fordelingen af erhvervskandidater og etårige uddannelser indbyrdes afhængige, rummer notatet angiveligt også en kort passus om, at regeringen for at kunne generere det nødvendige arbejdsudbud nu også medregner, at kandidatstuderende skal påbegynde studierne en måned tidligere end hidtil.

Fik du læst?