Sektordimensionering: AU vil fortsat have en bred vifte af uddannelser

Efter detaljerede drøftelser har universitetsledelsen besluttet, hvordan sektordimensioneringen skal udmøntes på Aarhus Universitet. Universitetsledelsen har lagt vægt på at finde balancer, der bedst understøtter fakulteternes uddannelsestilbud og økonomi.

Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU Foto

Aarhus Universitet er nu klar med en overordnet plan for, hvordan sektordimensioneringen skal føres ud i livet. AU skal ifølge den politiske aftale om sektordimensionering, som er en del af kandidatreformen, reducere nettooptaget til bacheloruddannelserne med 9,5 procent i forhold til den gennemsnitlige tilgang af studerende i årene 2018-2022. Det vil betyde en nettonedgang på 545 pladser i forhold til gennemsnittet for de fem år.

Foruden sektordimensioneringen betyder en anden politisk aftale, udflytningsaftalen fra 2022, at Aarhus Universitet samtidig er forpligtet til at oprette omkring 200 nye pladser, især på AU Viborg. Dermed bliver den reelle dimensionering af det eksisterende uddannelsesudbud 13,0 procent – svarende til 745 studiepladser.

Netto-dimensioneringen udmøntes således:

Fakultet

Bachelor-tilgang

(gennemsnit 2018-2022)

Netto-dimension

ift. tilgang 2018-2022
Loft for BA-tilgang

i 2025
Arts 1.751 313 1.438
BSS 2.233 218 2.015
Health 713 10 703
Tech 234 -120 354
Nat 805 124 681
I alt 5.736 545 5.191

De 120 pladser, som Tech netto kan udvide med, skyldes udflytningsaftalen og medfølgende forpligtigelse til at oprette nye pladser. Healths nettodimensionering skal ses i lyses af, at fakultetets dimensioneringsloft blev sat for lavt i udflytningsaftalen, og det er der delvist kompenseret for i planen. Nat er desuden blevet kompenseret i beskeden udstrækning. Nærmere detaljer findes her.
AU’s samlede optag i 2023 var lavere end universitetets gennemsnitlige optag i årene 2018-2022, og i forhold til 2023-optaget er nettoreduktionen 346 studiepladser.

Balancer i AU’s samlede tilbud

Den politiske aftale om sektordimensionering lægger op til, at det er de enkelte universiteter, der konkretiserer udmøntningen af dimensioneringen. Derfor har universitetsledelsen, siden det politiske forlig om sektordimensioneringen blev indgået i april 2024, arbejdet med at fastlægge de principper, der ligger til grund for den kommende reduktion af studiepladser på Aarhus Universitet.

Ledelsen har tilstræbt at finde balancer, der bedst understøtter fakulteternes uddannelsestilbud og en bæredygtig økonomi. Derudover har universitetsledelsen lagt vægt på også at kunne leve op til universitetets ambition om at tilbyde en bred vifte af uddannelser, forklarer rektor Brian Bech Nielsen:

”Vi har taget bestik af de logikker, som ligger bag den politiske aftale om udmøntningen af dimensioneringen. Denne aftale fokuserer i høj grad på den historiske dimittendledighed, men det nævnes også, at der skal ses på den samlede effekt af kandidatreformen for de berørte fagligheder samt på udbuddet af nye uddannelsespladser. Det har vi forsøgt at balancere med fokus på AU’s ambition om fortsat at være et ægte ’comprehensive’ universitet”.

Principperne for udmøntning på AU tager afsæt i følgende kriterier:

• Dimittendledighed
  • Fakulteternes relative tab af uddannelsesindtægter ift. 2023
  • Udbud af nye uddannelsespladser (herunder geografi)

De to første kriterier er vægtet ligeligt i forhold til fordelingen af de første 545 pladser. De resterende omkring 200 er tilvejebragt ved, at fakulteterne for halvdelens vedkommende bidrager ligeligt, mens den anden halvdel af pladserne er beregnet på baggrund af fakulteternes antal optjente STÅ i 2023.

”Vi har lagt vægt på, at dette er en opgave, vi må løfte i fællesskab. Den samlede øvelse har været kompliceret, fordi fakulteternes udgangspunkter er meget forskellige, men vi har i universitetsledelsen tilstræbt at give vores fem fakulteter rimelige forudsætninger for at kunne disponere fremadrettet,” forklarer Brian Bech Nielsen.

Lokale processer forude

Udmøntningen af sektordimensioneringen blev mandag præsenteret for Hovedsamarbejdsudvalget.

I de kommende måneder skal fakulteterne hver især afklare, hvordan dimensioneringen mere præcist skal udmøntes på de enkelte uddannelser. Fakulteterne bliver alle ramt i væsentligt omfang af dimensioneringen, men omlægningen af kandidatuddannelser kommer samtidigt til at påvirke uddannelsesmiljøerne forskelligt. Derfor bliver processerne heller ikke nødvendigvis ensartede.

”Det er vidt forskellige opgaver, fakulteterne står over for, og der kan være stor spændvidde i, hvilke hensyn der skal tages lokalt. Derfor er det vigtigt, at det er fakulteterne selv, der fastlægger processer og tidsplaner for det videre arbejde”, siger rektor og fortsætter:

”Der er ingen tvivl om, at det er en svær opgave for fakulteterne og de faglige miljøer. Men jeg vil også understrege, at Aarhus Universitet er et stærkt universitet, og vi kerer os om kvaliteten i alt, hvad vi laver. Det bliver vi ved med at gøre, også selvom vi – som konsekvens af den politiske aftale – skal optage færre studerende, end vi gør i dag”.