Status på ønskerunde og ny organisation

Lige nu arbejder universitetsledelsen og vicedirektørerne på at udarbejde de administrative rammer for fremtidens Aarhus Universitet. Læs mere om, hvor langt de er nået.

Siden universitetsledelsen fremlagde rapporterne om fremtidens universitet den 9. marts, er der blevet arbejdet på højtryk for at få så mange detaljer på plads, at også de enkelte administrative medarbejdere kan se deres fremtidige placering og arbejdsopgaver.
Universitetsdirektør Jørgen Jørgensen siger, at alle, der bliver en del af den kommende ønskerunde, har fået besked i denne uge, og at ledernes placeringer bliver afklaret snarest.
– Ønskerunden kører i den planlagte proces. Vicedirektørerne har lavet oplæg til universitetsledelsen om deres fremtidige organisationsdiagrammer, og de forventes endeligt behandlet i næste uge af universitetsledelsen, siger han.

Jørgen Jørgensen forstår godt, hvis nogle medarbejdere lige nu føler, at de mangler væsentlige informationer om deres fremtid.
– Vi forsøger at gøre processen meget gennemsigtig med blandt andet nyhedsbreve, medarbejdermøder og hjemmesiden, hvor der hele tiden lægges information ud. Men jeg er også klar over, at i sådan en proces kan man aldrig få information nok, og samtidig modtager man så meget information, at man har svært ved at huske det, man allerede har fået at vide. Jeg vil derfor opfordre medarbejderne til at holde sig ajour via hjemmesiden og ved at kontakte nærmeste leder, som kan tage kontakt til de relevante i organisationen, hvis de vurderer, at det er nødvendigt, siger han.

Universitetsdirektøren slår fast, at alle ledere er blevet klædt på til at håndtere forandringsprocessen.
– Der har været afholdt seminardage for lederne for at klæde dem på til at håndtere opgaven med at være i forandring og have medarbejdere i forandring. Ud over det ansvar, vi selvfølgelig har som universitetsledelse, så er det vigtigt at understrege, at nærmeste leder har ansvaret for at hjælpe medarbejderne med at håndtere deres situation, siger han.