Unge forskere skal formidle videnskab i DR

Ph.d.-studerende på Health er testpiloter i Danmarks Radios jagt på yngre forskere, som især unge lyttere og læsere kan spejle sig i.

Danmarks Radio tilbyder et antal ph.d.-studerende fra Health at blive prøve-interviewet i et radiostudie af værter fra P3 eller P1. Foto: Colourbox.

"Vil du være en af DR's nye, unge eksperter?" Sådan lød spørgsmålet i sommer til Healths ph.d.-studerende fra videnskabsjournalist ved Danmarks Radio, Emilie Aagaard. Hun er på udkig efter yngre forskere, som kan formidle videnskab i øjenhøjde til bl.a. DR Viden og P3.

Invitationen har nu resulteret i 78 svar fra ph.d.-studerende, der fulgte opfordringen om at sende en kort beskrivelse af dem selv og deres forskning.

"På DR vil vi gerne have et bredt udsnit af ekspertkilder til vores artikler og programmer. Særligt når vi skal formidle videnskab til unge voksne, kan de måske bedre identificere sig med en yngre forsker," siger Emilie Aagaard.

Emilie Aagaard kvitterer med skriftlig, journalistisk feedback på hver enkelt af de indsendte tekster.

Det er tanken, at den ph.d.-studerende kan bruge den journalistiske feedback til at forbedre sin tekst på Pure, LinkedIn eller i et forskningsnetværk, så det bliver nemmere for journalister, fonde eller forskerkolleger at få fat i den rette person.

"Nu glæder jeg mig til at læse de indsendte tekster og give de ph.d.-studerende personlig feedback," siger Emilie Aagaard, som forventer at sende sine kommentarer til de ph.d.-studerende i løbet af september.

Udvalgte ph.d.-studerende til workshop i DR

Blandt de indsendte tekster udvælger Danmarks Radio et antal ph.d.-studerende, som inviteres til workshop i DR i Aarhus i løbet af efteråret. Her får de et oplæg om videnskabsjournalistik og tilbud om at blive prøve-interviewet i et radiostudie af værter fra P3 eller P1.

Det er ikke meningen, at DR nu vil erstatte erfarne forskere med grønne ph.d.-studerende som ekspertkilder, lover Emilie Aagaard:

"DR’s videnskabsformidling skal ikke bæres på unge ph.d.-skuldre alene. Vi er også meget glade for professorer, lektorer og post.docs. Men målet er, at ph.d.-studerende oftere optræder, når det giver mening, så vi kan spejle mangfoldigheden i forskningen for vores læsere og lyttere og på den måde vække interesse for videnskaben, særligt hos vores yngre læsere og lyttere."

Forskning skal formidles

Ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund mener, det i høj grad er i både skolens og de ph.d.-studerendes interesse at deltage i pilotprojektet:

"Forskning skal bidrage til udviklingen af samfundet, og det kan den kun gøre, hvis den bliver formidlet. Så vores ph.d.-studerende skal ikke "kun" kunne forske; de skal også gøre samfundet klogere på videnskab. DR har et stort publikum, og med samarbejdet her håber vi at få bragt universitetets produkt - viden - ud til en bred skare," siger Helene Nørrelund.

Hun opfordrer i det hele taget de ph.d.-studerende på Health til at formidle deres forskning og blande sig i debatten, hvor det giver mening.

"Alternative facts fylder rigeligt i verden for tiden. Som universitet har vi en vigtig opgave i at danne modvægt."

Health er det første fakultet, hvor DR har indledt jagten på nye ekspertkilder blandt de ph.d.-studerende. Det er planen, at DR's projekt skal udvides til også at omfatte andre fakulteter og universiteter.

Tidsfristen for indsendelse af tekster til Emilie Aagaard er overskredet, og der er derfor lukket for henvendelser.

Ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund
Aarhus Universitet, Ph.d.-skolen på Health