Urimelig omtale af ansatte på Aarhus Universitet

JP Aarhus bringer fredag den 11. maj et indlæg fra rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, som er indsendt til avisen som en umiddelbar reaktion på den leder i avisen, der i mandags betegnede TAP-ansatte på Aarhus Universitet som ”parasitter”.

rektor Lauritz B. Holm-Nielsen
"Det støder mig voldsomt, at lederskribenten i JP Aarhus i mandags omtalte det administrative personale på Aarhus Universitet som ”parasitter”. Ordvalget er yderst nedsættende og helt urimeligt," skriver rektor Lauritz B. Holm-Nielsen i sin kronik i JP Aarhus. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

”Det støder mig voldsomt, at lederskribenten i JP Aarhus i mandags omtalte det administrative personale på Aarhus Universitet som ”parasitter”. Ordvalget er yderst nedsættende og helt urimeligt.

Forskning, undervisning, videnformidling og myndighedsbetjening er vores kerneaktiviteter, og skal disse aktiviteter virke, kræver det både velmotiverede og hårdt arbejdende teknisk-administrative medarbejdere, som sørger for, at organisationen fungerer, det være sig inden for hr, it, studieadministration og kommunikation – og det har vi på Aarhus Universitet.

Det er korrekt, at vi lige nu er i gang med en meget stor omlægning af både den videnskabelige og den administrative struktur på universitetet efter fusionerne. Den slags omstillinger giver naturligvis altid udfordringer og problemer i organisationen – også for den enkelte medarbejder. Men at JP Aarhus nedgør ihærdige og pligtopfyldende medarbejdere på Aarhus Universitet, som ifølge JP Aarhus har begået den brøde først at uddanne sig på universitetet og derefter at blive ansat, er helt urimeligt.

Hvad angår Professor Martin Paldams uvederhæftige kritik vil jeg henvise læserne til torsdagens kronik af dekan Svend Hylleberg.”

SVAR
Udtrykket parasitter var lederskribentens essens af den beskrivelse, der fremgik af den kronik, som lederen forholdt sig til.
Redaktionen, Jyllands-Posten.

Læs dekan Svend Hyllebergs kronik bragt i Jyllands-Posten den 10. maj 2012