Vi skal sætte den studerende i centrum
Når AU skal skifte en række bærende studiesystemer ud inden for en kortere årrække, åbner det samtidig muligheden for at sætte den studerende i centrum og styrke det digitale fundament under undervisning og eksamen. Det mener vicedirektør Kristian Thorn, AU Uddannelse.
Fem nye systemer, der understøtter undervisning, planlægning og studieadministration, er på vej inden 2025. De mange udskiftninger er drevet af lovpligtige udbud og udskiftning af forældede systemer.
På tværs af systemerne er visionen at sætte den studerende i centrum og forbedre deres brugerrejse fra ansøgning til dimission, forklarer Kristian Thorn, der leder vicedirektørområdet AU Uddannelse, hvor projekterne er forankret.
“Ambitionen er at gøre det lettere for de studerende at navigere i AU’s systemløsninger, få overblik gennem selvbetjeningsløsninger og simulere konsekvenser af valg. Målet er med andre ord at matche de studerendes behov gennem mere brugervenlige løsninger – eksempelvis gennem adgang via mobile enheder”, siger Kristian Thorn.
Lige nu samarbejder AU IT og AU Uddannelse om en ny såkaldt visionsarkitektur, der bl.a. sætter fokus på de studerendes brugerrejse. Han opfordrer alle til at rette særlig opmærksomhed på de studerendes behov i forbindelse med de kommende anskaffelser og implementeringer.
“Ét er at få et nyt system. Noget andet er, hvordan vi bruger det. I den forbindelse skal vi så vidt muligt tænke på, hvad der skaber sammenhæng og mening for de studerende. Og så skal vi sørge for at inddrage dem i processen og lytte til dem undervejs”, siger Kristian Thorn.
Også undervisernes behov vægter højt
Fokus på de studerende vil fylde meget, men også behovene hos underviserne vægter højt. Underviserne er en central brugergruppe, når det kommer til planlægningssystemet, læringsplatformen og digital eksamen.
“I de enkelte projekter gør vi meget ud af at sammensætte styregrupper og referencegrupper, så de bredt repræsenterer interessentgrupper på hele universitetet. Fremadrettet vil vi have endnu større fokus på at nå helt ud til brugerne og får engageret dem i de forskellige faser af projekterne”, siger han.
“I bund og grund handler det om at styrke det digitale fundament for undervisning og eksamen, så både studerende og medarbejdere får løsninger, der modsvarer de forventninger, man har til et moderne universitet”.
Læs mere og få overblik over de digitale forandringer på det studieadministrative område på Den digitale studierejse på AU