En alsidig hverdag som ejendomsserviceteknikerelev

I forbindelse med uddannelsen til ejendomsservicetekniker på Aarhus Teknisk Skole er Jesper Michelsen elev ved bygningsservice på Science and Technology (ST) på Aarhus Universitet (AU). Uddannelsen varer sammenlagt tre år og ni måneder, hvor en stor del af tiden foregår som elev på AU.

Hvorfor valgte du at blive elev på AU?
AU var en god mulighed som elevplads, og derfor søgte jeg den. På det tidspunkt var der ikke så mange elevpladser, så jeg var tilfældigvis inde på AU’s hjemmeside og så stillingen, hvorefter jeg søgte den.

Hvad har været den bedste eller sjoveste oplevelse du indtil nu har haft i løbet af din elevtid?
Jeg vil allerhelst ud at lave noget praktisk, så det at jeg kan få lov at komme ud at lave en masse praktiske opgaver som elev på ST, det kan jeg rigtig godt lide.

"De bedste oplevelser er, når der er en meget akut opgave – hvis der fx er sprunget et rør, eller at der er noget galt med et køleanlæg, hvor forskere har gang i et vigtigt projekt – og jeg så får det fikset. Det giver en tilfredshed at kunne være behjælpelig og gøre folk glade."

Lever elevjobbet op til dine forventninger?
Ja, det synes jeg! Jeg tror, at jeg er ret heldig at være elev her på AU, fordi der er mange tekniske opgaver ud over det praktiske. Alle anlæg er computerstyret via et CTS-system, hvorfra man så kan styre alle maskiner og anlæg rundt i bygningerne. Især her på ST, hvor der er mange laboratorier osv., er der mange tekniske ting som vakuum, gas, køl og justering af de rette temperaturer etc., som jeg synes er spændende. Det er noget vi går og holder øje med og reparerer, hvis det går i stykker. Hvis ikke vi selv kan ordne det, er det vores opgave at kontakte de rigtige folk til arbejdet.

"Jeg synes, her er rigtig spændende at være. Jeg kan rigtig godt lide, at der ikke er to dage, der er ens. Jeg tror personligt, at jeg her på AU, får den bedste uddannelse inden for mit fag, fordi vi lærer så meget mere om det tekniske, omkring ventilation, varme, køl og laboratorier, sammenlignet med andre elevpladser. Her arbejder vi rigtig meget med intelligent styring af vores bygningsmasse."

Hvad laver du helt konkret i din stilling på AU?
Som elev på AU kommer man rundt i forskellige afdelinger – så jeg har været rundt i alle afdelingerne inden for bygningsservice på ST. Jeg har lige været nede i væksthusene, hvor jeg har lært om de grønne områder, som er en del af min elevplan. Derudover har jeg været rundt i bygningsdriften i forskerparken, på iNANO, kemi, matematik og biologi, som alle var rigtig spændende med varierende udfordringer i hverdagen. Så der er mange forskellige ting at lave og lære om, som elev på AU.

Mine opgaver spænder mellem alt fra de store tekniske opgaver med varmeanlæg, køl, ventilation osv. og ned til de mere lavpraktiske opgaver, som en stoppet vask eller et dørhåndtag, der skal skiftes. Derudover flytter vi mange ting rundt mellem kontoerne i bygningerne. Så vi har med alt at gøre, hvad der er inden for bygningernes fire vægge. Vi har en meget alsidig blækspruttefunktion, som også inkluderer tilbudsindhentning og koordinering af eksterne håndværkere fx tømrer og malere, der skal komme og ordne forskellige ting i forlængelse af hinanden.

Som sagt, har vi et overordnet system (CTS), der har overblikket over alle tekniske maskiner og anlæg i samtlige bygninger på ST. Hvis der opstår et problem et sted, kommer det op som en alarm i systemet, hvor man på et kort præcist kan se, hvor det sidder og hvor alvorligt det er. Fra min computer kan jeg styre alle anlæg, da de er koblet op på den centrale systemstyring. Som oftest kan man derfor reparere det inde fra computeren ved fx at genstarte, hvis det er de tekniske ting, der er problemet. Så det er nemt at spore hvad og hvor, der er noget, der skal repareres.

Hvad kan du bedst lide at lave i dit arbejde?
Jeg kan nok ikke komme på én ting, jeg bedst kan lide. Der er så mange varierende opgaver, og det er nok det, jeg bedst kan lide. Det er rart, at der aldrig er to dage, der er ens – så jeg keder mig aldrig. Derudover kan jeg godt lide at nørde lidt med systemerne. Jeg synes, det er rigtig spændende med varme, ventilation, osv. så jeg suger til mig med alt den tekniske læring. Derudover er det også rigtig spændende med udregningerne bag både vand og varme, tryk osv., som vi også beskæftiger os med.

"Jeg synes desuden, det er fedt, bare at komme rundt i bygningerne blandt de studerende og ansatte. Det er et meget livligt sted! Jeg bliver rigtig glad af at gøre noget for folk, og at jeg kan mærke, at de værdsætter mit arbejde, når problemerne bliver løst."

Hvad synes du om AU som arbejdsplads?
Det er et stort og sindssygt spændende sted at være! Der er meget kommunikation frem og tilbage med så mange afdelinger osv., og det giver rigtig mange spændende ting at lære. Her er dejlige kollegaer, og så får man rigtig meget ansvar, som elev på AU. Jeg har ansvaret for mine egne bygninger, hvor jeg selv tager mig af de opgaver, der kommer i dem. Det er fedt, at man får vist den tillid og skal stå på egne ben – og det får jeg rigtig meget ud af. Hvis der er brug for en tømrer, maler eller lignende, så skal jeg stå for at indhente tilbud og ordne det administrative omkring det, og det er fedt. Så arbejdet er en rigtig god blanding mellem det praktiske og administrative. Derudover er der her på AU gode muligheder for interne og eksterne kurser, så der er hele tiden mulighed for at lære nyt og tilegne sig viden og kompetencer inden for nye områder.

Vi har også store fælles julefrokoster og sommerfester med andre afdelinger på universitetet. Til sommerfesten er der mange forskellige aktiviteter og madboder, som man kan gå rundt til, så det er superhyggeligt. Derudover spiser vi morgenmad sammen i afdelingen hver dag og ofte også frokost. Vi arrangerer ligeledes selv forskellige arrangementer i afdelingen, så vi har det rigtig hyggeligt sammen.

Jeg er bare rigtig glad for at være her. Jeg har mit eget lille kontor, og at jeg får vist den tillid og har mine egne områder, synes jeg er skønt. Vi har i afdelingen mange spredte kompetencer og forskellige måder at gøre tingene på, så der er altid nogen at spørge, hvis der er noget, man er i tvivl om. Så det spændende ligger meget i arbejdet, men det er også fordi, at jeg omgås nogle rigtig gode mennesker.

Hvad kan du bruge din uddannelse til, når du er færdig?
Jeg kunne sindssygt godt tænke mig at blive her – eller i hvert fald lave noget tilsvarende. Det kunne være på Arts, HE eller BSS. Uddannelsen er ret bred, så man kan også komme ud og blive fx pedel eller varmemester. Uddannelsen kan bruges næsten alle steder i samfundet - skoler, firmaer, boligforeninger etc., og både privat og offentligt. Jeg kunne også godt se mig selv være pedel på en efterskole eller lignende. På uddannelsen lærer man generelt lidt om rigtig mange ting, uden at gå helt i dybden, så vi kan indtage mange forskellige funktioner og ende ud med at være i stand til at arbejde med lidt af det hele. Man ender i en form for vicevært funktion, hvor jeg her på AU ovenikøbet får tilegnet mig flere af de mere tekniske kompetencer, hvilket jeg tror, er en stor fordel. En pedel med kost og skovl hører nok fortiden til. I dag stilles der højere krav til det teknisk administrative personel.

"Som ejendomsservicetekniker på AU får man en super god uddannelse og man er rigtig godt stillet, når man er færdig. Det er i høj grad pga. alle de systemer man lærer at bruge, som man også bruger mange andre større steder som fx skoler, efterskoler osv."