Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice IT VPN - remote.au.dk

VPN - remote.au.dk

Formålet med en VPN forbindelse er, at du kan tilgå nogle af AU' services hjemmefra, som ellers kun er tilgængelige, når du er på universitetets netværk.

Vejledninger til AU–ACCESS (Universal vpn)

Både medarbejdere og studerende, kan benytte AU-ACCESS. Det er altså ikke nødvendigt at kontakte supporten for at få tildelt adgang.

Bemærk: Du skal logge ind med [au]AUID@uni.au.dk som username, både for studerende samt ansatte.

Vejledninger til AU medarbejdere

 

VPN med totrinsbekræftelse

Tilmelding til totrinsbekræftelse

  • Log på mit.au.dk,
  • Klik på punktet Totrinsbekræftelse (Husk at have dit NemID og din smartphone ved hånden – kan være AU eller privat). Hvis du ikke har adgang til en smartphone skal du kontakte din lokale IT support. 
  • Du bliver bedt om at validere dig via NemID og når du er valideret, skal du igen klikke på Totrinsbekræftelse på mit.au.dk
  • Følge de 3 trin på skærmen.

Læs en udførlig vejledning til tilmeldingen her

Log på med totrinsbekræftelse

  • Indtaste dit brugernavn (auXXXXXX@uni.au.dk) og adgangskode, i Cisco AnyConnect klienten.
  • NetIQ Advanced Authentication app'en, du har installeret på din smartphone, vil bede om accept til at du kan logge ind og du skal blot trykke på <Accept> i APP’en.

Hvis din smartphone ikke har adgang til dataforbindelse (4G) eller Wifi

I stedet for at blive præsenteret for en <accept> på din smartphone skal du selv indtaste talkoden fra din NetIQ Advanced Authentication app'en på følgende måde

  • Brugernavn: AUxxxxx@uni.au.dk
  • Password: xxxxxxxxxxx&<koden fra din APP>   (husk &-tegnet mellem dit password og koden fra APP’en)

Vejledninger til VPN

Computer

Tablet

Telefon

Vejledninger til AU medarbejdere i Fællesadministrationen

VPN med totrinsbekræftelse

Tilmelding til totrinsbekræftelse

  • Log på mit.au.dk,
  • Klik på punktet Totrinsbekræftelse (Husk at have dit NemID og din smartphone ved hånden – kan være AU eller privat). Hvis du ikke har adgang til en smartphone skal du kontakte din lokale IT support. 
  • Du bliver bedt om at validere dig via NemID og når du er valideret, skal du igen klikke på Totrinsbekræftelse på mit.au.dk
  • Følge de 3 trin på skærmen.

Læs en udførlig vejledning til tilmeldingen her

Log på med totrinsbekræftelse

  • Indtaste dit brugernavn og adgangkode, som du plejer i Cisco AnyConnect klienten.
  • NetIQ Advanced Authentication app'en, du har installeret på din smartphone, vil bede om accept til at du kan logge ind og du skal blot trykke på <Accept> i APP’en.

Hvis din smartphone ikke har adgang til dataforbindelse (4G) eller Wifi

I stedet for at blive præsenteret for en <accept> på din smartphone skal du selv indtaste talkoden fra din NetIQ Advanced Authentication app'en på følgende måde

  • Brugernavn: AUxxxxx@uni.au.dk
  • Password: xxxxxxxxxxx&<koden fra din APP>   (husk &-tegnet mellem dit password og koden fra APP’en)

Vejledninger til VPN

Computer

Tablet

Telefon

Vejledninger til konsulenter

 

Log på VPN med totrinsbekræftelse

For at højne sikkerheden ved VPN adgang til AU netværk er det besluttet, at der skal bruges Totrinsbekræftelse (2-faktor validering).

Sådan bliver konsulenten tilmeldt totrinsbekræftelse

Den, der er ansvarlig for den eksterne konsulent, skal sørge for at konsulenten er oprettet i AD med mailadresse og mobiltelefonnummer.

Logon med totrinsbekræftelse

Ved logon vil konsulenten få tilsendt en kode pr sms til det angivne mobiltelefonnummer, der skal indtastes ud over almindeligt brugernavn ext-xxx@uni.au.dk og adgangskode.

Læs mere om totrinsbekræftelse her

Vejledning til VPN for konsulenter


376170 / i40