Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice Kommunikation Sociale medier

Sociale medier

Få dit AU-indhold på sociale medier

  • Send en mail til socialemedier@au.dk, hvis du har indhold, som er relevant at formidle via AU's officielle profiler på Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter.
  • En redaktør vender tilbage til dig og aftaler de nærmere detaljer. Se nedenfor hvad du skal levere til et opslag.
  • Har du brug for rådgivning til at starte en ny profil op på et socialt medie, er du også meget velkommen til at kontakte redaktionen.

Dit indhold til Facebook

Du skal levere:

  • Tekst: Kort brødtekst ca. 200 karakterer. Teksten skal indeholde en tydelig opfordring til handling (fx klik på link eller kom og deltag).
  • Link: link til artikel (hvis relevant), brug bit.ly til at forkorte link. Husk en linktekst.
  • Billede/medie: PNG, JPEG eller video (videoer får flest eksponeringer hvis de uploades direkte til Facebook frem for at linke til youtube eller Vimeo).

Om profilerne:

Den danske side:

  • Navn: www.facebook.com/UniAarhus
  • Målgruppe: Nuværende og indirekte kommende danske studerende

Den engelske side:

  • Navn: www.facebook.com/internationalcentreAU
  • Målgruppe: Nuværende og indirekte kommende udenlandske studerende

Dit indhold til Twitter

Lån AU's Twitter-profil
Hvis du har indhold, som egner sig til Twitter, kan du kontakte redaktionen. Hvis du selv har lyst til at tweete fra profilen, ex. fra en konference, kan du låne den. Hvis du har lyst til at tweete med din egen profil, kan redaktionen hjælpe dig i gang og give dig gode råd til hvordan du bruger Twitter.

Vi følger hinanden
AU vil gerne følge forskere, som er aktive på Twitter. Giv gerne besked til redaktionen, hvis du har en Twitterprofil eller hvis der er andre forskere fra dit område, som er aktive på Twitter.

Målgrupper:
AU’s Twitterprofil bruges til pressearbejde og events. Vi udsender journalistiske udvalgte forskningshistorier, peger på forskeres Twitterprofiler og dækker events som f.eks. konferencer.

Om AU's Twitter
Profilen hedder @aarhusuni og drives af AU’s tværfaglige redaktion for sociale medier. Den har ca. 4500 følgere i oktober 2014.

Liste over Twitter-aktive AU-forskere

Guidelines til forskere: Sådan kommer du på Twitter

AU's #hashtags

AU's hashtags

Vi opretter vores egne hashtags til at promovere vores indhold og differentiere det fra andre aktiviteter på tværs af de sociale medier. Fx finder du AUs aktiviteter omkring studiestart på #AUstudiestart, på tværs af platforme (Facebook, Instagram og Twitter). AU har bl.a. kampagnefokus på disse hashtags: #yourniversity, #Aarhusuni, #AUtema #AUstudieliv.
Se www.yourniversity.dk for flere eksempler.

Kort om hashtags

Et hashtag er dette symbol (#), der sættes foran et emneord/en søgestreng, fx #aarhusuniversitet.

Hashtags anvendes på Instagram, Twitter og Facebook som en måde at kategorisere indhold. Brugere, der ønsker at se og bidrage med indhold i en bestemt kategori, søger på hashtags.

Dit indhold til Instagram

AU’s Instagram-profil hedder @aarhusuni og bruges primært som en del af #yourniversity-kampagnen, der bygger på brugerskabt indhold fra studerende. Vi låner ofte profilen ud til studerende, som lægger deres eget indhold fra fx studiegrupper, ekskursioner, udlandsophold eller store AU-events ud. Vær opmærksom på, at Instagram er et medie, der kun fungerer optimalt på mobile platforme som smartphones og tablets, ikke på computere.

Du skal levere:

  • Billede/video: png. eller JPEG, mov., aac. Skal være kvadratiske i 612 x 612 pixels.
  • Tekst: Kort beskrivende tekst. Nævn gerne brugernavne på personer og steder på billedet (fx ”@aarhusUni”). Teksten må ikke indeholde links.
  • Hashtags: Anvend hashtags som en del af beskrivelsen. Dette gør, at dit billede kan findes i søgeresultater. Find gerne AU's aktuelle hashtags og brug også dem.
  • Målgruppe og brug: Profilen henvender sig mest til nuværende studerende.

Dit indhold til LinkedIn

Du skal levere:

  • Tekst: fængende overskrift + kort brødtekst på max 200 karakterer. Teksten skal indeholde en tydelig opfordring til handling (fx ”læs mere (link)” eller ”kom og deltag”).
  • Indholdet er primært på dansk.
  • Link: Link til artikel (hvis relevant), brug bit.ly til at forkorte link. 
  • Billede/medie: PNG, JPEG eller GIF; max størrelse 2 MB, 646 x 220 pixels.
  • Deadline: Vi forsøger at planlægge indhold for en måned ad gangen, så hvis du vil være sikker på at få dit indhold på siden, skal du sende det til redaktionen (socialemedier@au.dk) en måned før deadline.
  • Målgruppe: Alumner, kandidatstuderende, nuværende medarbejdere.

Om profilen:

  • AU's Company Page profilerer AU som en international arbejdsplads og positionerer AU som et forskningsuniversitet, der bidrager til at løse globale udfordringer gennem interdisciplinære samarbejder.

Redaktionen

  • Anne-Mette Siem (ST)
  • Susie Munk Jensen (Aarhus BSS)
  • Lise Wendel Eriksen (HE)
  • Anja Kjærgaard (AR)
  • Casper Hartmann Dam
  • Ole Frank Nielsen

 

 

Redaktionsgruppen er tværfakultær. Gruppen styrer og overvåger AU's profiler på de sociale medier. Kontakt gruppen på socialemedier@au.dk

Facebook

Målgruppe: Nuværende og potentielle studerende på AU.

Profiler: Aarhus Universitet og Aarhus University

Instagram

Målgruppe: Nuværende og potentielle studerende.

Profil: Instagram.com/aarhusuni

Twitter

Målgruppe: Pressen, forskernetværk og andre eksterne interessenter.

Profil: Twitter.com/AarhusUni

LinkedIn

Company page

Målgruppe: Nuværende og potentielle medarbejdere samt eksterne interessenter.

University page

Målgruppe: Alumner, kandidatstuderende, nuværende medarbejdere.


1395820 / i40