Star Wars - The Force Awakens

En af de største filmsatsninger i dette årti - den skal vi naturligvis se! Og som din obligatoriske forberedelse til filmen fortæller vi her 10 ting, som du ikke vidste om Star Wars.

Torsdag 17. december 2015,  kl. 17:00 - 20:00

CineMaxx

Personaleforeningen er glade for at kunne invitere til efterpremiere på den længe ventede rumsaga: Star Wars - The Force Awakens. Personaleforeningen giver en ekstra dimension, så vi ser filmen i 3D :-)

Se mailinvitationen fra Personaleforeningen (fra 16. oktober) for yderligere oplysninger og tilmelding.

10 ting du ikke vidste om Star Wars – af Rune ”Jedi” Gamborg

Som optakt til filmen har vi bedt Star Wars-fan og filmninja, Rune Gamborg, fra Aarhus BSS Kommunikation om lidt indsigt. Det kommer her:

"Jeg glæder mig stort til, at vi skal ind og se den muligvis største filmsatsning i dette årti. Dog kan jeg godt være lidt i tvivl, om jeg skal grine eller græde over at overvære endnu en computeranimeret udvanding af en af mine allerkæreste barndomsfortællinger. Men ses, dét skal den. Så her er mine personligt udvalgte 10 ting, som du ikke vidste om filmfænomenet Star Wars."

Først lidt Star Wars-kronologi:

• 1977 “A New Hope” - Episode IV
  • 1980 “The Empire Strikes Back” - Episode V
  • 1983 “Return of the Jedi” - Episode VI
  • 1999 “The Phantom Menace” - Episode I
  • 2002 “Attack of the Clones” - Episode II
  • 2005 “Revenge of the Sith” - Episode III
  • 2015 “The Force Awakens” - Episode VII

1. ting du ikke vidste om Star Wars

Filmenes ikoniske åbningstekster er ret kontroversielle i filmbranchen den dag i dag. Du vil nemlig ikke kunne se andre film (fra Hollywood), hvor navne på skuespillere eller instruktører ikke bliver nævnt, før rulleteksterne kommer på. Faktisk er George Lucas fortsat udstødt af samtlige fagforeninger i filmbranchen for at holde fast på ikke at skrive nogen navne på medvirkende, før filmen er helt slut.

2. ting du ikke vidste om Star Wars

Han Solo blev frosset ned i slutningen af “The Empire Strikes Back”, fordi Harrison Ford ikke var sikker på, at han ville være med på en tredje film. Som bekendt måtte George Lucas heldigvis tø karakteren op igen i “Return of the Jedi”, og Han Solos historie fortsætter endda videre i “The Force Awakens”.

3. ting du ikke vidste om Star Wars

Under optagelserne til “The Phantom Menace” blev Ewan McGregor så grebet af stemningen, at han under lyssværdskampene konstant udgyder sine egne lyssværdslyde, som man var nødt til møjsommeligt at klippe ud af lydsporene efterfølgende.

4. ting du ikke vidste om Star Wars

Spids ørene! “I’ve got a bad feeling about this” er en sætning, du kan høre i samtlige Star Wars-film. Og hvis du hører sætningen i andre film, er det som regel i sammenhæng med en eller anden mere eller mindre tydelig Star Wars-reference.

5. ting du ikke vidste om Star Wars

Alec Guiness, som spillede Obi-Wan i “A New Hope”, har efter sigende kaldt hele manuskriptet for noget “barnligt eventyrskrammel”. Alligevel fik han dengang forhandlet sig til 2% af filmens samlede indtægter, hvilket har indbragt ham 680 millioner danske kroner. Til sammenligning fik Harrison Ford udbetalt 70.000 kroner for sin rolle i samme film.

6. ting du ikke vidste om Star Wars

Star Wars kan lære dine børn at kode Javascript! Vi var flere, der var bekymrede for, hvad Disney kunne finde på at bruge Star Wars-brandet til, men det her må siges at være en interessant udvidelse af, hvad universet kan, når der skal fyres op under børns fantasi. Godt set!
Læs om “Star Wars - Building a Galaxy with Code” på https://code.org/starwars

7. ting du ikke vidste om Star Wars

Skuespilleren bag Darth Vader, filmhistoriens nok mest ikoniske skurk, hedder David Prowse, og du har aldrig set hans ansigt eller hørt hans stemme. James Earl Jones lægger stemme til figuren, og selv da masken falder i slutningen af “Return of the Jedi”, er det Sebastian Shaw, der løber med æren. For ikke at bryde med traditionen har jeg valgt IKKE at vise et billede af David Prowse her.

8. ting du ikke vidste om Star Wars

Han Solo skød først! Ok, det her vidste du godt.

9. ting du ikke vidste om Star Wars

Har du set Akira Kurosawa’s “Hidden Fortress” og “Rashomon”? Hvis ikke, så skal du starte her, hvis du er interesseret i, hvorfra Star Wars kulturelle arv oprinder. Ordet “Jedi” stammer i øvrigt fra den Japanske filmgenre Jedai-Geki, som betyder “historisk drama” eller “periode film”.

10. ting du ikke vidste om Star Wars

Flere af Hayden Christensen’s replikker som den unge Anakin Skywalker (Darth Vader) i “Revenge of the Sith”, er mere eller mindre citater fra George Bush’s taler i perioden op til og under invasionen af Irak.

God fornøjelse med filmen!

/Rune Gamborg