AU samlet til stafet

For første gang tog Aarhus Universitet samlet til DHL-stafet med ens t-shirts og fælles hygge. Står det til vicedirektør Louise Gade er en ny AU-tradition blevet grundlagt.
Der var smat, som var en Roskilde Festival værdig. Gå- og løbeben i alle afstøbninger, former og aldre - og AU-ansatte overalt, hvor man kiggede.
Efter to regnfulde stafetdage skinnede solen endelig, da ansatte fra Aarhus Universitet den 19. august skulle deltage i den århusianske udgave af DHL-stafet 2010.

DHL tre steder i landet

I alt 1580 havde meldt sig til enten at gå eller løbe i Århus, og at dømme efter de fyldte telte og mylderet af sorte og turkise t-shirts med AU-logo, havde langt de fleste trodset udsigten til mudder og aftenkulde til fordel for samvær med kollegerne og ikke mindst de oceaner af grillpølser og øl og sodavand, som frivillige fra universitetet henholdsvist stegte og ophældte hele aftenen i AU-området.
Også 90 AU-ansatte fra Aarslev og Flakkebjerg løb samme aften til DHL-stafetten i Fruens Bøge ved Odense, og når DHL-stafetten i Fælledparken i København er blevet afviklet den 30. august i Købehavn med 165 AU-deltagere, har i alt 1835 fra Aarhus Universitet gået eller løbet den 5 kilometer lange rundstrækning.

Hver femte AU-ansat afsted

Det er første år, at universitetet gør DHL-stafetten til et fælles arrangement, og dagen derpå for Århus-arrangementet er vicedirektør for HR Louise Gade, som også selv var ude at løbe de 5 kilometer i Århus, godt tilfreds med resultatet.
– Det var en rigtig god aften, og det var fantastisk at se det engagement, som folk kom med. Hvis ikke man ville løbe, så tilmeldte man sig til gåturen, og mange, der ikke var tilmeldt nogle af delene, mødte op alligevel for at hjælpe med ved grillen eller for at heppe på deres kolleger. 20 procent af de ansatte på Aarhus Universitet enten gik eller løb, og endnu flere var med til arrangementet, og det synes jeg er ret flot, siger Louise Gade.

Hepper på de andre

En af løberne var Toke Høye, som er seniorforsker ved Danmarks Miljøundersøgelsers afdeling på Kalø. I alt 10 fra hans afdeling var af sted, og Toke Høye fortæller, det var første gang, at han var med Aarhus Universitet til et socialt arrangement af den type.
– Det var rigtig dejligt og en stor oplevelse. Når alle er klædt i ens trøjer, kan man både se, hvor meget universitetet fylder i billedet og nemmere spotte kendte ansigter fra andre afdelinger, siger han.
Toke Høye mener, at selve stafetten som form gør det sjovere at være af sted med kollegerne.
– Man kan både selv løbe, men har også tid til at heppe på alle de andre, der er ude på ruten før og efter en selv. Både dem, der løber i et mere roligt tempo og dem, der spurter af sted på 15 minutter. Det giver en anderledes fælles oplevelse, siger han.

Igen næste år

Vicedirektør Louise Gade åbner allerede nu op for, at DHL-stafetten også næste år skal gøres til et stort AU-arrangement.
– Jeg tror, vi i år har grundlagt en tradition. Det vil jeg mene. I en tid, hvor vi snakker om, at vi skal sørge for at have et universitet med sammenhængskraft, så var DHL-stafetten virkelig et billede på, at den sammenhængskraft var til stede. Læs mere om DHL Stafet 2010