Oplagt med samarbejde mellem AU og et internationalt gymnasium

Et samspil med Aarhus Universitet vil være en oplagt mulighed for et kommende internationalt gymnasium i Århus. Det mener professor Flemming Besenbacher fra iNANO-centret ved AU. Han er gået aktivt ind i bestræbelserne på at få et internationalt gymnasium til Århus, bl.a. med et brev til daværende undervisningsminister Bertel Haarder.

– Århus er en international uddannelsesby og skal selvfølgelig også have et internationalt gymnasium. Det vil være godt både for erhvervslivet og universitetet, mener Flemming Besenbacher.

– For gæsteprofessorer, som er her et par år eller tre med teenagebørn, er det da noget af en barriere at skulle sende dem i et gymnasium, hvor der kun bliver talt dansk,

Fælles projektforløb
Flemming Besenbacher har allerede aftalt, at iNANO vil gå ind i et tæt samarbejde med Katedralskolen, hvis det bliver den, der får lov at oprette den 2-årige International Baccalaureate (IB), som er det officielle navn for den engelsksprogede gymnasieuddannelse, der kan tages i over 100 lande.

- IB-uddannelsen er på et højere niveau end de almindelige gymnasieuddannelser, og det ville være oplagt, at den får mulighed for at trække på universitetet. På iNANO har vi i forvejen forløb, hvor gymnasieklasser kommer for at få dobbeltforelæsninger og deltage i øvelser. Det kunne blive mere formaliseret i forbindelse med det internationale gymnasium, siger Flemming Besenbacher.

Han har også kontaktet nogle af iNANO’s samarbejdspartnere som Vestas, Danisco, Arla og Grundfos, og de har alle meldt positivt tilbage om at medvirke i projektforløb.

Geografien er afgørende
To gymnasier i Århus konkurrerer om at få en internationale linje, og det bekymrer Flemming Besenbacher.

- Det kan ende med, det så bliver Aalborg eller Odense, der får en IB-uddannelse, siger Flemming Besenbacher. Han peger selv på Katedralskolen som adresse for et kommende gymnasium, bl.a. fordi det er tæt på universitetet.

– Specielt tre af de nuværende fakulteter er relevante i forbindelse med et IB curriculum, nemlig Det Naturvidenskabelige Fakultet, Det Humanistiske Fakultet samt Aarhus School of Business, inden for naturvidenskab, sprog og innovation/business. Netop derfor er den fysiske nærhed til Aarhus Universitet afgørende.

Regner med Århus
Århus står umiddelbart med gode kort, når der næste gang uddeles tilladelser til at oprette en IB-uddannelse. Det siger Tina Horwitz, der leder Consortium for Global Talent, der arbejder på at tiltrække højtuddannede udlændinge til Danmark.

- Det er i Århus, vi presser mest på, og vi regner med, at Århus kommer først, lyder det fra Tina Horwitz.