Jubelår med splittelse om parkkollegiernes fremtid

For de studerende var det nærmest luksus, da de for 75 år siden kunne flytte ind i det nyopførte kollegium i Universitetsparken. Siden kom flere til, og parkkollegierne blev rammen om et sagnomspundet og omskifteligt studenterliv.
Men værelserne står stort set, som de altid har gjort. Og i jubelåret giver det anledning til splittelse i bestyrelsen for kollegierne. Her har kollegianernes fire repræsentanter stemt imod en planlagt modernisering af de ni bygninger, som et flertal i bestyrelsen vil gennemføre.
Flertallet har godkendt et projekt, som vil reducere de nuværende ca. 500 værelser til omkring 300 værelser og lejligheder på mellem 20 og 39 kvadratmeter – alle med eget bad og toilet.
– I det lange løb holder det ikke, at 15 personer på en gang skal deles om fælleskøkken, to toiletter og to brusere, siger formanden for Kollegiebestyrelsen, advokat Bent Müller.

Forandrer livsform

Omvendt mener Kollegianerrådets formand Rasmus Hjorth Iversen, at moderniseringen vil ændre på den livsform, som er kollegiernes varemærke og styrke.
– Vi har en stærk tradition for fælles aktiviteter og fællesspisning, som forsvinder, hvis kollegierne får mere præg af ungdomsboliger. Det er en vigtig værdi, at man er engageret og ikke bor for sig selv, siger han.
Bestyrelsesformanden forstår frygten for fremtidens fællesskab på parkkollegierne.
– Det vil flertallet i bestyrelsen også hæge om. Men vi synes, at projektet sikrer muligheden for et fortsat gangfællesskab. I det nye projekt er det bare fordelt på to gange i stedet for de nuværende fire gange i hver bygning. Køkkener og opholdsrum kan stadig være basis for kollegieånden, siger Bent Müller.

Kvinderne forsvinder

Bestyrelsesflertallet tror, det er afgørende for efterspørgslen på parkkollegierne, at de kan leve op til nutidig standard med eget bad og køkken.
– Vi har ganske vist ikke mærket en afmatning i søgningen, men der er en stor fraflytningsprocent, og 40 procent af værelserne skifter årligt beboere. Samtidig er kun fire ud af 10 beboere kvinder, hvor der for nogle år siden var lige mange mænd og kvinder. Vi gætter på, at kvinder ikke finder det specielt tillokkende at skulle dele bad og toilet med 14 andre.
Modsat peger Rasmus Hjorth Iversen på, at ventelisten til et kollegieværelse i Universitetsparken holder sig stabilt på mellem seks og 10 måneder.
– Mange flytter ind, fordi det er billigt og centralt placeret, men bliver overrasket over, hvor godt det er at bo her, siger han.

Mangler finansiering

Prisen for moderniseringen er 135 millioner kr., men projektet står og falder med donationer fra større fonde. Her håber bestyrelsesformanden at kunne finde 75 millioner kr. De sidste 60 millioner skal betales med stigninger i huslejen, der i dag er på 1805 kr. om måneden.