Nyt webmagasin: Fra buzzword til konkret e-læring

På www.g8nline.dk fortæller syv undervisere fra Aarhus Universitet om deres erfaringer med at lave e-læring i praksis.

Om kort tid vil de fleste undervisere på Aarhus Universitet finde et lille postkort i deres postboks med en opfordring om at gå online. Postkortet slår på tromme for et gratis webmagasin, hvor syv undervisere fra Aarhus Universitet fortæller detaljeret og konkret om, hvordan de har brugt e-læringselementer i deres egen undervisning. Håbet er, at magasinet kan inspirere andre undervisere til at gå i gang med e-læring.

Webmagasinet findes på adressen www.g8nline.dk, og det rummer interviews med underviserne om deres pædagogiske overvejelser og erfaringer med e-læring. I magasinet er der også flere videoer, hvor nogle af underviserne viser, hvordan de helt konkret har brugt redskaber som læringsstier, wikier, audioslides og e-tiviteter.

Se og læs om erfaringerne med at:

• inddrage studerendes konkrete eksempler i en kommende forelæsning ved hjælp af wikier
  • gennemgå nyt stof mellem undervisningsgangene ved hjælp af audioslides
  • bruge diskussionfora til at svare på studerendes spørgsmål mellem forelæsninger på store hold
  • bruge wikier og læringsstier til at skabe struktur og overblik for studerende, der er i gang med en kompliceret og personlig udviklingsproces
  • aktivere de studerende ved hjælp af konkrete opgaver og aktiviteter - blandt andet ved at inddrage case-materiale fra internettet

De syv undervisere i så vidt forskellige fag som entrepreneurship, sygepleje, biokemi, innovation, historie, management og journalistik deltog alle i projektet g8nline, der har været støttet økonomisk af IT- og Telestyrelsen. Projektet gik ud på at give den enkelte underviser lige præcis den pædagogiske og tekniske støtte, som han eller hun behøvede for at kunne integrere e-læringselementer i sit fag.

Tre af projekterne blev indstillet til prisen som årets E-underviser ved AU, og vinderen blev lektor Kristina Risom Jespersen fra Institut for Økonomi.

Erfaringerne fra g8nline bliver i øvrigt præsenteret på en international konference om it og innovative læringsmiljøer på universiteterne, som finder sted på Københavns Universitet i dagene 19. og 20. august 2010.

E-læringskoordinator Dorte Sidelmann, Center for Læring og Uddannelse, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, fortæller gerne mere om g8nline-projektet og webmagasinet. Hun kan kontaktes på telefon 89 42 68 42 eller på mail dorte@e-learning.au.dk

Her kan man også rekvirere flere postkort.

Læs g8nlines webmagasin på adressen www.g8nline.dk