Aarhus Universitet udpeger ny HR-vicedirektør

Aarhus Universitet kan 1. november byde Rikke Stengaard velkommen som universitetets nye HR-vicedirektør. Med sig bringer hun solid viden og kulturforståelse inden for HR og ledelse fra store organisationer i Aarhus.

Foto: Lorentsen

Det bliver Rikke Stengaard, cand.jur. fra AU og med stor erfaring fra lignende stillinger, der pr. 1. november overtager ledelsen for Aarhus Universitets HR- vicedirektørområde. Rikke Stengaard afløser Anne Lindholm Behnk, der efter eget ønske fratræder, når hendes åremålskontrakt udløber ved udgangen af oktober.

Rikke Stengaard kommer fra en stilling som Chief Human Resources Officer i virksomheden M&J Recycling og har tidligere været HR-direktør ved ARoS og leder af HR i Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune. Sideløbende har hun haft tillidshverv i bl.a. kvindehusets bestyrelse i Aarhus og som frivillig mentor i et lederudviklingsprogram.

Universitetsdirektør Kristian Thorn ser frem til samarbejdet med den nye vicedirektør for AU HR.

”Rikke Stengaard kommer med 20 års erfaring inden for HR og med en omfattende værktøjskasse på området. Hun har dokumenteret forståelse for implementering af strategier, ledelsessparring, karriereplanlægning og trivsel. Hun har samtidig et stærkt blik for internationalt samarbejde, som flugter med AU’s vision om at være et internationalt orienteret universitet”, siger Kristian Thorn.

Universitetsdirektøren fremhæver Rikke Stengaards ønske om at fremme en god feedbackkultur og dialog på universitetet.

”Læg hertil, at Rikke har stor menneskelig indsigt og handlekraft. Hun er tydelig i sin kommunikation og vil være i stand til at inspirere andre og skabe udvikling i inddragende processer. Jeg glæder mig meget til at byde Rikke Stengaard velkommen til AU”, siger Kristian Thorn.

Rikke Stengaard glæder sig også til at arbejde på Aarhus Universitet, hvorfra hun blev kandidat i jura i 1998.

”Det er fantastisk at komme til en arbejdsplads, som har væsentlig betydning for vores samfund. Aarhus Universitet medvirker til at løse verdens store udfordringer, og det er en meget stor motivationsfaktor at skabe gode vilkår for alle medarbejdere og bidrage til at styrke Aarhus Universitets profil. Målet er, at alle får de mest optimale rammer for at nå egne og fælles mål”, siger Rikke Stengaard.

Hun fremhæver, at Aarhus Universitet står på et stærkt fundament, fx med diversitet og trivsel i fokus.

”Der er så meget, som fungerer godt på Aarhus Universitet, og det vil jeg bygge videre på. AU skal fortsat være en attraktiv institution for de dygtigste medarbejdere, også internationalt”, siger Rikke Stengaard.

For hende har det stor betydning, at medarbejderne oplever, at AU HR arbejder for dem. Derfor bliver hendes første opgave at lytte og forstå, hvad der er på spil på Aarhus Universitet.

”Med mine mange år inden for HR ved jeg, at en HR-afdeling kan opleves som stedet, der som oftest siger nej pga. regler og lovgivning. Jeg har en pragmatisk tilgang og vil medvirke til at se muligheder fremfor begrænsninger. Den tilgang har jeg øvet mig i de seneste 20 år, og det er noget af det, jeg er lykkes med”, siger Rikke Stengaard.

Rikke Stengaard bor i Risskov med sine to teenagere. Hun løber, også på ski, spiller tennis og badminton og er storforbruger af kultur, til lands og ude i verden.

Kontakt:

Rikke Stengaard