Arts Nyhedsbrev 16. juni 2011

Læs blandt andet om 65 ansøgninger til til de fem MSO-professorater, nedlæggelse af DPU's aftagerråd og kursusmuligheder for forskningsledere in spe.

65 ansøgere til  MSO-professorater

Ved fristens udløb den 7. juni var der indkommet 65 ansøgninger til de fem MSO-professorater på Arts med tiltrædelse i slutningen af året.  Et udvalg skal i løbet af juni rådgive dekanen ud fra de kriterier, der er beskrevet i opslaget.  Udvalget består af Henrik Skov Nielsen, Charlotte Ringsmose samt et medlem af Akademiske råd på Teologi. Det fagkyndige professorbedømmelsesudvalg vil blive nedsat efter ferien. Processen forventes afsluttet i løbet af november.

Aftagerråd på DPU nedlægges

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen har ophævet styrelsesbekendtgørelsen 1463 fra december 2006, så der fra den 1. juni 2011 ikke længere er krav om et aftagerråd ved DPU. I stedet etableres et dialogforum med Danmarks Lærerforening, BUPL, FTF og professionshøjskolernes rektorer. Institutleder Hanne Løngreen vil i samarbejde med dekanen tage initiativ til oprettelse af dialogforummet.

Dekanens klumme

Mette Thunø kommenterer i denne uge studiemiljøundersøgelsen og de seneste ugers debat i medierne om humaniora i Danmark.
> Læs Dekanens klumme

Har du en idé?

Nu igangsættes ansøgningsprocesser til nye forskningscentre, som blev udmeldt i 9.marts-rapporten. Du kan få hjælp til at søge både de interdisciplinære AU-centre og AUFF Ideas-centre.
> Se hvordan du søger

Cafémøder i Århus og Emdrup

Dekanatet inviterer medarbejdere og studerende til cafémøder den 23. og 24. juni om implementeringen af Fremtidens AU på Arts.
> Se hele invitationen her

Forskningslederkursus hos CBS-SIMI Executive

Uerfarne forskningsledere og forskningsledere in spe kan nu ansøge om en af fakultetes 10 pladser på CBS-SIMI Executives kursus Research Management Course – Uddannelse til forskningsledere, som starter i november 2011.
> Se hvordan du søger