AU hylder topatleter

Torsdag eftermiddag bød på festlig stemning i Stakladen, da studerende og ansatte ved Aarhus Universitet hædrede Dual Career-studerende.

15 studerende havde i årets løb vundet medaljer i en lang række EM- og VM-konkurrencer. Ni var mødt op på dagen. Foto: Andreas Friis

Da Aarhus Universitet i 2011 oprettede AU Elitesport, var det med ønsket om at støtte elitesportsudøvere til at gennemføre en uddannelse sideløbende med en elitesportskarriere. Med det blev Dual Career på AU skabt. Torsdag eftermiddag blev de fejret af hinanden og ansatte på universitetet med taler, musik, dans og erkendtligheder i Stakladen.

Og resultaterne er da også til at få øje på. 15 studerende har i løbet af det seneste år vundet medaljer i 16 forskellige EM- og VM-konkurrencer, og 48 elitesportsfolk har afsluttet deres kandidatuddannelse sideløbende med flotte præstationer.

Dual Career gør det muligt

En af dem, der blev fejret, er Simon Hansen. Han studerer på international virksomhedskommunikation og vandt i 2021 VM-bronze i atletik. Torsdag holdt han tale for de fremmødte, og i den kom han ind på, hvad Dual Career betyder for ham.

”Det betyder, at jeg ikke behøver gå på kompromis med mine mål, drømme og visioner for fremtiden – hverken sportsligt eller uddannelsesmæssigt. Jeg gør intet halvhjertet, så at få muligheden på AU for at gøre to ting helhjertet, er to fluer med ét smæk,” sagde Simon Hansen.

Foruden taler fra Simon Hansen og prodekan på BSS Morten Rask, blev der afspillet hilsner fra nogle af de studerende der var forhindret i at deltage på grund af turneringer i udlandet. Blandt disse var Anne-Marie Rindom, som studerer idrætsvidenskab og netop har vundet VM-guld i sejlsport.

”Nu har jeg været studerende på idræt i næsten 10 år. Uden AU Elitesport havde jeg aldrig været i nærheden af at få en uddannelse,” lød det fra Anne-Marie Rindom i sin hilsen fra Texas.

Læs mere om Dual Career på Aarhus Universitet her.